Pear Postad 3 maj 2009 Postad 3 maj 2009 Söker en lösning gällande bildformat. Min DVX100 filmar i 4:3 och nu vill kunder ha 16:9 på levererat material. Hur kan jag lösa detta,utan att få köpa ny kamera. Finns det något sätt? Converter eller liknande? Tacksam för snabb hjälp. /Peter 0 Citera
Pear Postad 3 maj 2009 Författare Postad 3 maj 2009 Kan det vara denna : Panasonic Konverterlins för 16:9, AG-LA7200G Som behövs. Dock en svindyr konverter. 0 Citera
ZOOK Postad 3 maj 2009 Postad 3 maj 2009 Enkelt, ladda ner en konverterare eller ändra formatet i ett redigerings program. Om det är en kort film kan du till och med göra det i Windows Movie Maker. Tryck på: Spara film till datorn. (Går att ta fram WMW genom att söka efter programmet på hårddisken. Bara ifall du inte vet.) Du kan ju också försöka ladda ner en format konverterare. Jag har AVS Converter, men jag vet inte om den ändrar storleken och den är relativt dålig. krånglar mest. Det enklaste är Att ändra i ett Redigeringsprogram. WMW Elller Imovie borde nog kunna göra det, båda två. 0 Citera
video_sync Postad 3 maj 2009 Postad 3 maj 2009 Jag antar att du menar Panasonics DVX-100 modell, vilket är föregångaren till det otroliga uppgraderings-hoppet i DVX100A. Eftersom att din videokamera inte klarar av att processera 4:3 signalen som en 16:9 med Squeeze/Crop-Letterbox metod, så är det enda alternativet som kvarstår att göra det i post. I post blir det genast mycket krångligare då de flesta mjukvaru-baserade lösningarna sköter 4:3 - 16:9 konv. väldigt dåligt. Finns precisionsartade hårdvarulösningar som kostar därefter och som inte lönar sig att köpas in för endast det här bruket. Panasonic i all ära, dock är DVX-100 modellen väldigt ut-daterad. 0 Citera
plf66 Postad 3 maj 2009 Postad 3 maj 2009 Det finns väl en anledning varför marknaden senaste året haft en mängd av begagnade 4:3-kameror till salu. Det är inte lätt att få en bra 16:9-bild från en 4:3-kamera. Bästa lösningen (kvalitetsmässig men inte billigt) är att hitta en anamorfisk lins att på kameran vid inspelning. TV-bolagen envisas ju allt mer att skala upp gamla 4:3-program till 16:9 och inte ens i de fallen med bra hårdvara blir resultet bra på sådan uppskalning. 0 Citera
Pear Postad 3 maj 2009 Författare Postad 3 maj 2009 Jag redigerar mina nyhetsvideo till webb tv och svt i Adobe Premiere Elements 7. Skall om det går spara i 16:9 formatet där, SVT får ta förlusten som blir i kvalitet. Eller? 0 Citera
Pear Postad 3 maj 2009 Författare Postad 3 maj 2009 Enkelt, ladda ner en konverterare eller ändra formatet i ett redigerings program. Om det är en kort film kan du till och med göra det i Windows Movie Maker. Tryck på: Spara film till datorn. (Går att ta fram WMW genom att söka efter programmet på hårddisken. Bara ifall du inte vet.) Du kan ju också försöka ladda ner en format konverterare. Jag har AVS Converter, men jag vet inte om den ändrar storleken och den är relativt dålig. krånglar mest. Det enklaste är Att ändra i ett Redigeringsprogram. WMW Elller Imovie borde nog kunna göra det, båda två. SVT vill ha .AVI eller .MOV 0 Citera
ZOOK Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Jag använder som sagt AVS (avisync) och det går att spara som AVI och MOV Och quicktime mm. Men Adobe har SÄKERT möjlighet att ändra formtet, om inte i din version, så kan du ändå gratis ladda ner en tillägsmodul från deras hemsida. 0 Citera
wramneby Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Om du väljer att satsa på den anamorfiska adaptern så har jag faktiskt en AG-LA7200 adapter till salu! Jag är den andre ägaren av adaptern men varken den förre ägaren eller jag har använt den, förutom vid testmontering och så där. Jag använder själv DVX100(A), men har alltså aldrig kommit igång med adaptern och det känns verkligen dumt att den bara ligger här och sover. Hör av dig om du är intresserad så berättar jag gärna mer! PM funkar, men mail är nog ändå bäst: david.wramnebygmail.com 0 Citera
Pear Postad 4 maj 2009 Författare Postad 4 maj 2009 Låter intressant. Iofs så sa dom på Scandinavianphoto att 16:9 adapter inte var någon bra lösning på DVX100! Det adaptern gör är väl att den skalar av bilden till 16:9, alltså inte filmar i 16:9 då den är byggd för 4:3. Rätt eller Fel?? Ps. mailar dig om adaptern. Ds 0 Citera
StenR Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 Låter intressant. Iofs så sa dom på Scandinavianphoto att 16:9 adapter inte var någon bra lösning på DVX100! Det adaptern gör är väl att den skalar av bilden till 16:9, alltså inte filmar i 16:9 då den är byggd för 4:3. Rätt eller Fel?? Det är en rent optisk pryl, trycker ihop bilden så att 16:9 får plats i 4:3, principen användes redan på Super8-tiden, då satt man samma adapter sedan på projektorn. Men det är ju roligare om du ha en extern monitor vid inspelning där du kan expandera bilden till rätt dimensioner... Om du har flera sådana beställningsjobb, är det inte enklare byta kamera??? 0 Citera
Pear Postad 5 maj 2009 Författare Postad 5 maj 2009 Jo ny kamera vore det ultimata. Men just nu har jag inte ekonomi för en ny kamera i 30 000 Kr klassen. Min lilla minidv kör 16:9 Panasonic 330, så det får bli den,blir ju inta samma kvalitet som min DVX100. 0 Citera
plf66 Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 De små 3CCD Panasonickamerorna ger ju grymt bra bild i SD 16:9, men inte extremt ljuskänsliga. Få kameror har väl varit så prisvärda som dem. 0 Citera
Pear Postad 5 maj 2009 Författare Postad 5 maj 2009 Jag får köra mina SVT inslag med min Panasonic NV-GS330. Och använda min DVX100 till webb TV och webben. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.