Gå till innehåll

Problem med videokort


Taggenagger

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag hoppas att jag hamnat på rätt del av forumet med följande problem.. jag köpte en hög med delar för att sätta ihop en ny dator, vilket en arbetskamrat satte ihop åt mig (själv kan jag inte sätta in en hårddisk utan att det blir problem). Tråkigt nog har jag stött på problem i alla fall..

 

Windows XP hittar videokortet (Hercules Video Action), installerar lätt alla drivrutiner och säger att enheterna fungerar. Men jag kan inte ta in bild från min VCR eller DVD-spelare när jag ska spela in från nämnda enheter utan att datorn hänger sig (med olika felmeddelanden beroende på vilket program jag försöker spela in med). Men alla program är överens, "Hardware malfunction".

 

Trots ominstallationer, omstarter och allt jag testat (rent mjukvarumässigt) så fungerar det inte. Min första tanke då är att kortet inte är insatt korrekt, men eftersom att operativsystemet identifierar delarna vid korrekt namn uppfattar jag det som om allt sitter rätt.

 

Jag har inte kopplat fel med sladdarna, då jag har både instruktionsbok och hyfsad erfarenhet av S-Video osv, men det behöver förstås inte helt och hållet betyda att jag gjort rätt.

 

Med Vegas 5.0 får jag åtminstone bild, men den är svartvit och hänger sig bara någon sekund senare.

 

Vilket är det troligaste problemet?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästa alla mina kompisar som slöjdar ihop en dator av byggsatsdelar brukar glömma köra den cd som följde med moderkortet. Nästan alla mina kompisar som installerar om en dator som inte är en märkesdator med recoveryskiva brukar sällan komma på att man måste installera moderkortets cd-skiva. Nästan alla mina kompisar som installerar om en inte helt ny dator och som slarvat bort alla sina installationskivor brukar glömma att man måste installera moderkortets drivrutiner. Nästan alla mina kompisar som köpt splirrans ny dator och redan installerat sönder den eller vill ha annan version av windows brukar glömma att man måste installera moderkortets drivrutiner, dvs moderkortet cdskiva.

 

Jag dillar om moderkortets chipset drivrutiner. När dessa är installerade brukar PnP, AGP och USB/firewire fungera mycket bättre. Oftast är det VIA chipset eller Intel chipset. Det finns att ladda ner på moderkortets hemsida. Är det integrerat nätverks- skärm- USB- och ljudkort så brukar även dessa börja fungera utmärkt om man installerar chipsetdrivrutinerna. Felar dessa drivrutiner syns det inte i enhetshanteraren eftersom datorn ännu inte hittat dessa komponenter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...