Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag söker en benämning på en mer utvecklad form av synopsis. Jag började med att skriva en synopsis (som ska vara på ungefär en sida) och nu har jag kommit ungefär halvvägs, dock har jag skrivit knappt tre sidor. Jag beräknar att hela texten kommer att bli 5-6 sidor, kanske mer. Så min fråga är vad ska jag kalla detta för? "Förmanus"?

Texten innehåller lite mer detaljerade beskrivningar av vad som kommer att hända, scen för scen. Jag vet inte hur långt jag ska gå innan jag börjar skriva själva manuset, dvs hur många scener som jag ska ha med. Tänkte lägga upp "förmanuset" här sen när det börjar bli färdigt för att se vad folk har för synpunkter. Det är mitt första riktiga manus och jag skriver det mest för att lära mig, så det är viktigt att det blir rätt.

Tacksam för svar!

Posted

Mellan synopsis och manus finns något som kallas treatment. Det är ett förlängt och mer detaljerat synopsis. Det är filmens hela handling men utan dialog. Varje scen är inte med heller. Ett treatment brukar vara på ca 20 sidor.

Man berättar handlingen som sagt, karaktärerna, miljö, tid och allt som är viktigt för att en läsare ska kunna förstå hur ett manus skrivet med detta treatment som underlag kommer att se ut. Du skriver precis som manus, i presens och ingenting om vad folk tänker och känner, bara vad de gör. Enstaka repliker kan man ha med om det känns nödvändigt.

Posted

[citat=monic1]Du skriver precis som manus, i presens och ingenting om vad folk tänker och känner, bara vad de gör. Enstaka repliker kan man ha med om det känns nödvändigt.[/citat]

Men om denna treatment i första hand är ämnad för mig själv. Kan jag inte skriva "Han är arg." för att sedan i manus skriva hur han visar det. Eller borde jag redan i treatment skriva "Han kastar ett glas i golvet." Hur petig behöver jag vara??

Posted

Skriver du för dig själv så kan du bryta mot alla regler du vill. Så länge du vet hur du menar och skriver "rent" det sen ifall du ska visa det för någon.

Posted

[citat=Ronnie]Skriver du för dig själv så kan du bryta mot alla regler du vill. Så länge du vet hur du menar och skriver "rent" det sen ifall du ska visa det för någon.[/citat]

Så om jag ska visa det, t ex här på forumet, bör jag följa samma regler som för vanlig manusskrivning??

Posted

Ska du visa det här så ska du nog försöka hålla dig till standarden så mycket som möjligt; undvik långa förklaring, detaljerade beskrivningar utan försök hålla allt kort och rytmiskt (så att det går lätt att läsa).