Ladiesman Postad 28 april 2009 Postad 28 april 2009 Hej Jag skriver lite på ett manus om en person som utger sig för att vara olika personer för olika personer. Han verkar heta John för en person och Peter för en annan person, men egentligen heter han Adam. Skriver jag då typ PETER Hej hej eller ADAM Hej hej när han är med personen som tror att han heter Peter? Han är väldigt mycket med personen som tror att han heter Peter i manuset så det kan ju kanske bli jobbigt att läsa om man ändrar eller jag vet inte? Någon som vet? 0 Citera
Quantum Postad 28 april 2009 Postad 28 april 2009 DU kan ju testa att lägga till slash// och skriva aktuell person i fet stil ex: Adam/"Peter" Hej hej Fast istället för citattecken så gör du fet stil. Själv har jag ingen erfarenhet av att skriva om dubbelpersoner och jag är osäker om du ens kan skriva på fel sätt. Antagligen får du göra på det sätt som känns mest lättläst.;) 0 Citera
jbergman Postad 28 april 2009 Postad 28 april 2009 Om publiken vet att han ljuger om namnet så skall han definitivt kallas Adam hela tiden. Om publiken inte vet det så kan du läsa på http://johnaugust.com/archives/2006/when-characters-have-multiple-names hur man bör göra. /Jakob 0 Citera
Kim-O Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 Du kan ju alltid i början av varje scen som han heter till exempel Peter skriva: Adam (som Peter) Sen i resten av scenen kan du skriva bara Adam. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.