OP5 Postad 28 april 2009 Postad 28 april 2009 Har frågat innan, men tekniken går ju framåt. Vad är det billigaste lösningen för att onlinea: 1. Okomprimerad SD 2. Okomprimerad HD (1920*1080) Vad behöver jag minst för videokort, grafikkort, processor, RAM, hårddisk, Mjukvara, mm i dessa båda fall? Vad kostar en Beta SP / Digi Beta / HD cam bandare per dag föresten? Tacksam för bra, tydliga och informativa svar av personer som vet vad de talar om. 0 Citera
Peus Postad 30 april 2009 Postad 30 april 2009 Dina frågor är högst förvirrande och vittnar om att du själv inte riktigt vet vad du vill eller vad du är ute efter, dock kan jag ha fel, vilket jag iofs ofta har. Självklart är det billigare att onlina i SD, alltså SD är alltså ca 720x576 d.v.s. 0,4 megapixel. HD i 1080 är 1920x1080 d.v.s. 2,0 megapixel. Alltså tar HD ungefär fem gånger så stor plats och beräkningskraft att jobba med. Skall du jobba med okomprimerad SD så kan datorn du använder vara flera år gammal utan några speciella kort annat än firewire (om du tänkte dig DV-Cam t.ex.) etc. Eventuellt kan du behöva ett videokort som då är förhållandevis billigt. Vad gäller HD så behöver du en rätt ny dator med ett dyrt specialkort (om du skall tanka ut och in HD annat än via hårddisk eller skiva). Dyrt rör sig om 10 000:- i bästa fall och långt mer i sämsta fall, Avid t.ex. är ett sämre fall än Premiere eller Final Cut om man avser kostnad. Du lär behöva raidade diskar, antagligen fyra hårddiskar i raid enbart för videon för att uppnå hastigheten som okomprimerad 1080 kräver. Bandare går si sådär på en 500:- och uppåt, tror max brukar hamna runt så där en 5 000:- p dag för t.ex. HD-Cam SR (vilket egentliga är det enda HD format på band som är i full 1920x1080 upplösning, eftersom du skrev okomprimerad HD i 1920x1080) oftast brukar man dock hyra in sig i en redigering någon timme, där de redan har bandare, och tanka över allt material till en portabel hårddisk eller i HD-fall, till ett raid-array chassi. Detta tycks mig dock helt oväsentligt. Det finns hundratals format och många olika format som används för mastrar och de flesta av dessa format skiljer sig åt i form av komprimering, upplösning etc. Frågan jag skulle ställa mig är, vad är det för material du har. Eftersom du skrev om online (vilket är ovanligt i dag) så tänker jag mig automatsikt scannat material från film. Då borde följdfrågan vara, hur och var skall filmen, eller vad det nu är, distribueras. Skall det visas på någon TV–kanal, vad har de isf för bandare där, sänder de i HD? Kanske skall det printas till film igen, då är HD genast intressant, speciellt om grundmaterialet är scannat från 35mm. Eller skall det bara lagras, isf till vad? Om det ej är från film utan från video så bör man först anpassa sig efter grundmaterialet d.v.s. om det är skjutet i SD så är det totalt onödigt (i de allra flesta fall) att onlina i HD. Om det däremot är skjutet i HD bör man åter fundera på hur det skall distribueras. Webb, TV (var i så fall), DVD, Blue-Ray etc. Om man vill komma undan billigt och inte har något speciellt behov av HD så gissar jag att SD är the way to go. Det känns som du behöver rätt mycket hjälp med det här och kanske helt enkelt överlåta det åt någon annan. Jag tycker du borde ringa snacka igenom det här med; mitt förslag är: Stockholm Postproduction - 08 - 507 035 00 eller Syndicate - 08 555 249 00 0 Citera
Pehrbau Postad 4 maj 2009 Postad 4 maj 2009 OP5, Du talar om okomprimerad SD och HD men jag förmodar att du menar den vanliga komprimeringen för SD som är ca 5 ggr om jag minns rätt. Okomprimerad HD tar ju enorm plats och de codecs som vanligen används är betydligt mer avancerad än motsvarande för DV och ger väsentligt högre kompression. I övrigt se föregående svar. 0 Citera
Max_H Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 Jag skulle säga att det hänger mycket på vilka kunder man har också. Ett väldigt enkelt system med ex Vegas (funkar dom med Decklink fortfarande...?) eller PPro och en QuadCore-burk med intern 4-diskars Raid 0 går att få under 15K om man bygger själv. Klarar säkert i teorin okomprimerad HD, men om det däremot är praktiskt användbart (med tanke på renderingstider, driftssäkerhet osv) är mera tveksamt. Sitter man med dyrt betalande kunder vill man nog ha mera kraft och framför allt bättre säkerhet på lagringssidan. /Max 0 Citera
OP5 Postad 10 maj 2009 Författare Postad 10 maj 2009 Peus: Tror mest att du förvirrar dig själv, och varför du rekomenderar andra posthus när frågan tydligt var "hemma-/införskaffa-själv-lösningar/" fattar jag verkligen inte. Hur du kan kalla DV-Cam okomprimerat fattar jag inte heller. Vad du menar med att det är ovanligt att man Onlinar idag fattar jag inte heller hur du kan påstå. Ej heller varför du börjar tala om distribution och andra komprimerade mastrar, när fråga tydligt säger vad jag är ute efter. Däremot känns det helt logiskt att du felaktigt antyder att jag skulle vara okunning, när du själv har sånna uppenbara brister i ditt kunnande. Är man någolunda kunnig så tycker jag min fråga är väldigt tydligt. Vad original och slutformatet skall vara hör inte hit förutom när det gäller val av videokort möjligtvis, jag vill kunna läsa in det i datorn och jobba med det där okomprimerat. Jag var ute efter specifika råd om hård- och mjukvarulösningar. Om nån som verkligen är kunnig på detta område kan svara så vorde jag tacksam. (Okomprimerad = UTAN komprimering) http://www.voodoofilm.org/artikel/lagringsutrymme-okomprimerad-video.aspx 0 Citera
Peus Postad 12 maj 2009 Postad 12 maj 2009 God kväll och jag är hemskt ledsen att du tog så illa vid dig, egentligen vet jag inte ens varför jag bemödar mig att svara igen efter ditt trevliga svar. Hur som helst så har jag svårt att se att det finns de med ”mycket större” kunskap här på detta forum vad gäller olika typer av format och redigeringar, utan att för den skulle skryta. Så vitt jag ser är det ingen annan som ifrågasatt vad jag skrev innan du. Därtill håller jag fast vid att din frågeställning är ofullständig i all sin enkelhet. Eller ja, det är billigare med SD över lag det kan man slå fast. Okomprimerat är dock ett förvirrat begrepp, efter som det varken finns ”ett okomprimerat” format eller ett komprimerat, en lösning för redigering av ”okomprimerad video” etc. Det handlar om vad för material man har och vad man skall ha det till. DV-Cam är självklart inte okomprimerat, det skrev jag ej heller. Min poäng vara bara den att vissa SD format så som just DV-Cam förs över via FireWire samtidigt som andra format kräver speciella kort. I vissa fall behöver man inte ens ett kort eller FireWire då man kan få materialet direkt på hårddisk eller liknande diton direkt från kameran eller de som scannat filmen etc. Det är mycket mer sällsynt att man jobbar med s.k. offline och online redigeringar i dag jämfört med för säg tio år sedan då datorernas och då främst hårddiskarnas prestanda och storlek var långt sämre än i dag. Då när man på TV eller säg som dokumentärfilmare jobbade i t.ex. Avid så tankade man in allt analogt ”video-material” från sin BETA-CAM SP bandare via komponent till Aviden. Dock var det enorm brist på plats som jag skrev så man tankade in i t.ex. en fjärdedels upplösning 360x288 som Motion JPEG-A. Sedan när man klippt klart så onlinade man endast det färdigklippta materialet via bandaren och tidskoden (var tidskoden paj så blev det problem) etc. I dag existerar inte det tänket när det gäller video, man kör in allt med hull och hår rakt in, inga downconverters eller annan skit, in med rubbet och så klipper man. Det var därför jag drog slutsatsen att du jobbar med film, eftersom att onlina är så pass sällsynt i dag vad gäller video men inte alls för film där man fortfarande jobbar i flera sked om än inte alltid. 16mm scannas ofta direkt till något slags HD format och klipps så att säga i online. För övrigt är BETA-CAM SP mer eller mindre utdött i Sverige nu mer. Hur som helst, jag gissar att du redan vet allt om online och offline men jag skriver utförligt för att slippa missförstånd. Okunnig är en definition, självklart saknar du viss kunskap inom det här området eftersom du frågar om råd och hjälp, vilket inte är det samma som allmän okunskap, det är en djävla skillnad. Jag råder dig i alla fall åter igen att du berättar lite mer om vad grundmaterialet kommer från, vad det är tänkt att bli, hur långt, hur mycket material rör det sig om etc. för att få ett så adekvat svar som möjligt. Eller kanske bara helt enkelt berättar vad du vill ha redigeringen till om det är en massa olika jobb, varför funderar du över HD, skulle det ge något extra och varför okomprimerat, inte någonstans i världen så jobbar man med helt okomprimerad distribution för TV t.ex. så är DIGI-BETA ett komprimerat format. Alltså är det av intresse att veta om slutmålet är film, eller TV. Skall du keya och dylikt? Därtill är det som Max skrev rätt viktigt att veta hur höga krav du ställer i övrigt angående stabilitet och dylikt. En Avid DS är oftast inte helt fel men det blir dyrare med ett sådant system än om man bygger t.ex. kring Premiere. För övrigt så kanske jag är dummare än vad jag tror för jag kan inte förstå varför det skriver ut 4:2:0 i länken du bifogade under de okomprimerade formaten då just 4:2:0 vittnar om en komprimering (color smapling) av färgen genom att man på fyra pixlar tar bort tre fjärdedelar färginformation där 4:4:4 står för okomprimerat . Ähh jag är inte så smart men det här tror jag mig fan kunna rätt bra, även om jag inte borde skriva dylikt mitt i natten som nu. Hur som helst god natt på er allihop. /Pontus 0 Citera
OP5 Postad 12 maj 2009 Författare Postad 12 maj 2009 Peus: jag vet inte heller varför du bemödar dig. Jag känner till precis ALLT det du skriver om och det ger inte ett dugg svar på min väldigt specifika fråga... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.