Gå till innehåll

Tips till kamerastativ


Packe

Recommended Posts

Som ny här på forumet hoppas jag på att få lite hjälp angående ett köp av stativ.

Jag har en Panasonic SD9-kamera (runt 400 gram) och behöver lite tips till ett stativ.

Det absoluta kravet är att det ska vara lätt och smidigt att panorera i alla led då jag mestadels filmar snabba rörelser i disc/frisbeegolf.

Har tänkt mig ett maxtak på ca 900:-

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, har kikat in cyberphoto en del men känner att det är svårt att säga hur pass bra panoreringsmöjligheterna på stativen är. Gjorde nämligen misstaget häromdagen då jag köpte ett stativ på OnOff för 400:- som visade sig endast ha möjlighet att panorera upp och ned med. :P

Har svårt att hitta enskilda bra recensioner om olika stativ för att sen hitta ett som kan tänkas passa för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt att rekommendera stativ under 2000:- då stativ är minst lika viktigt som videokamera. Kvalitet kostar och 900:- är inte så mycket. Jag har testat några stativ under 1000:- och då gillade jag Cullman C-600 bäst. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5875251

Detta på grund av att det är hyfsat stort, väger en del och faktiskt hade ett huvud som gick att tilta/panorera med. Små stativ brukar vara svåra att jobba med då de nästan aldrig står still. De är helt enkelt för lätta för att stanna i samma position när man rör kamerahuvudet. Välj ett så stort och tungt stativ som möjligt, även om kameran är lätt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Cyberfotos paket med Manfrotto 190XB + 128RC är väl rätt prisvärt och anständigt för de pengarna, billigare än samma hos ScandFoto också.

Visst är det OK, men ca: 1000:- över budget. Dock tycker jag Manfrottos 700RC2 huvud är mycket skönare än 128RC...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla givande svar! Just nu lutar mycket åt ett Velbon c600 men det tycks vara slut både på cyberphoto och scandinavian photo så avvaktar lite till. Är medveten om att budgeten är stram för ett stativ men som amatörfotograf i experimentstadiet är jag inte beredd att lägga mer i ett första stadie.

Alternativt, vad tror ni om det här stativet ? Är kulled att föredra ?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380022pac

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla givande svar! Just nu lutar mycket åt ett Velbon c600 men det tycks vara slut både på cyberphoto och scandinavian photo så avvaktar lite till. Är medveten om att budgeten är stram för ett stativ men som amatörfotograf i experimentstadiet är jag inte beredd att lägga mer i ett första stadie. Återigen ett tack!

 

Kolla om Clas Ohlson har det på lager.

Länk till kommentar
Share on other sites

Slut i internetbutiken...får väl sticka dit och kolla i affären om dom har det. Men verkar inte alls vara samma huvud som dom visar på cyberphoto/scandinavian photo jämfört med clas ohlson...ser jag fel?

 

Edit: Såg nog fel...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...