plf66 Postad 22 april 2009 Postad 22 april 2009 Ja, finns det? Just nu har jag min Sony Z1 utrustad med monomikrofonen från Sony PDX10 tillsammans med en Reinhardt-päls. Detta ger bra monoljud, Men eftersom jag spelar in mycket skammel- och pyssaker, gamla maskiner, ånglok, dieselmotorer etc skulle jag vilja gå över till stereo. AUDIO-TECHNICA BP4029 (AT835ST) är den som hägrar mest, men den blir lååååång på kameran. Troligen behöver jag göra ett nytt fäste för att kunna montera mikrofonen en bit bakåt, så inte pälsen syns i bild. Finns det kortare rund stereomikrofonen (med XLR) som passar i 20-25 mm "standardfäste"? Jag skulle ju vilja hamna i Audio-Technicas prisläge, men man köper ju inte mikrofon så ofta så det är väl lite tänjbart. 0 Citera
Rogge Postad 23 april 2009 Postad 23 april 2009 Jag använder Audio Technica AT825 som jag är jättenöjd med. AT825 är kortare än AT835ST som jag också har. Jag slutade använda AT835ST på kameran därför att den är väldigt riktad, så det lät bara konstigt att ha den på kameran då ljudbilden ändrades alldeles för radikalt vid panoreringar, eller när föremål kom in i bild eller försvann ut. 0 Citera
plf66 Postad 23 april 2009 Författare Postad 23 april 2009 Tack! AT825 görs väl inte längre, men kanske både den och liknande går att hitta. Vad använder du för kamera och vindskydd. Känns som det måste till en stor päls för att täcka mikrofonhuvudet där? Annars är din beskrivning av 835 värdefull. Jag känner igen problemet lite från små stereomikrofoner med zoomfunktion som jag använt en del på små Sonykameror. I "vidvinkelläge" ger de bra stereobild, sen zoomar de över till riktad mono vilket blev skumma ljudbilder ibland. 0 Citera
Rogge Postad 23 april 2009 Postad 23 april 2009 AT825 görs väl inte längre, men kanske både den och liknande går att hitta. Vad använder du för kamera och vindskydd. Känns som det måste till en stor päls för att täcka mikrofonhuvudet där? Ja nu ser jag att AT825 är borttagen. En liknande mic är AT8022 eller BP4025, men båda är större och verkar klumpigare. Jag hittade massor av nya AT825 på eBay. Jag använde Panasonic DVC30 förut och använder en Panasonic HMC151 idag. Jag fäster mikrofonen på kameran med ett fäste från Lightwave Audio som heter MM-USC. Jag fick tag i en specialvariant av päls från Rycote som jag kan kolla modellbetäckning på senare idag. Jag har knappt några vindproblem med skummgummi+päls med AT825. 0 Citera
Rogge Postad 23 april 2009 Postad 23 april 2009 Känns som det måste till en stor päls för att täcka mikrofonhuvudet där? Jag kollade nu och den är märkt med Rycote Sphere 110. Den jag hittar nu på Rycotes hemsida är dock 110x50mm medans min är mindre och passar mikrofonhuvudet på AT825 som handsken. Jag minns att det var ett demo-ex som precis kommit innanför dörren som jag köpte från http://www.lrtv.se, så jag vet inte om den här finns att få tag på i idag. Ryctote har iaf massor med pälsar, så någon måste ju passa. :) När jag köpte AT825 så var det en sak som störde mig. Mikrofonkapslarna är vinklade ganska långt ut till höger och vänster vilket gör att ljud vid sidan av kameran kommer med jättebra medans ljud rakt framifrån kommer med dåligt. Jag löste det genom att plocka isär mikrofonen och vinklade båda kapslarna nästan helt rakt fram. Nu har jag stereobilden kvar och hör ljudet tydligt åt samma håll som kameran pekar åt medans ljud från sidan, som är ute ur bild, inte längre är så framträdande. Ljud bakom kameran har nästan helt försvunnit sedan jag modifierade mikrofonen. Ljud bakom kameran var väldigt framträdande innan jag vinklade in mikrofonkapslarna. 0 Citera
plf66 Postad 27 april 2009 Författare Postad 27 april 2009 Tack för spännande svar som gett mig en hel del fundering. Ditt upplägg idag är ju en bra lösning på lite mer rundupptagande mikrofon. Men den stereomikrofonen som sitter fast på Z1:an ger rätt skapligt allmänljud. Reinhart gör en päls att sätta fast på den fasta mikrofonen för att minska blåsljud. Jag ska köpa den i alla fall än så länge innan jag bestämmer mig för den slutliga lösningen. Ligger din AUDIO-TECHNICA 835 och skräpar och du vill sälja den? Peter 0 Citera
Rogge Postad 27 april 2009 Postad 27 april 2009 Ligger din AUDIO-TECHNICA 835 och skräpar och du vill sälja den? Nej tyvärr, den är alldeles för bra för att sälja tycker jag, så den behåller jag. :) 0 Citera
plf66 Postad 2 maj 2009 Författare Postad 2 maj 2009 Tack för dina svar och engagemang. Efter mycket funderande beställde jag en AUDIO-TECHNICA BP4029 nu i veckan. Efter en del trixande och mätande visade det sig att Reinhardt egentligen rekommenderade en för lång päls. Så efter byte till en som är 55 mm kortare så kommer det att passa jättebra. Så beställde jag pälsen att ha på den fasta mikrofonen också. Då kan jag ha den interna fasta om jag vill ta upp rundupptagande skrammeljud, och så kan jag ha Audio-Technica-micken när jag vill ha lite mera riktade upptagning. Det är tanken i alla fall. Så nu väntar jag bara på ett paket från England. 0 Citera
Rogge Postad 2 maj 2009 Postad 2 maj 2009 Efter mycket funderande beställde jag en AUDIO-TECHNICA BP4029 nu i veckan. Efter en del trixande och mätande visade det sig att Reinhardt egentligen rekommenderade en för lång päls. Så efter byte till en som är 55 mm kortare så kommer det att passa jättebra. Så beställde jag pälsen att ha på den fasta mikrofonen också. Då kan jag ha den interna fasta om jag vill ta upp rundupptagande skrammeljud, och så kan jag ha Audio-Technica-micken när jag vill ha lite mera riktade upptagning. Det är tanken i alla fall. Så nu väntar jag bara på ett paket från England. O.k, hoppas att du blir nöjd. Berätta gärna vad du tycker om den när du använt den ett tag. :) 0 Citera
plf66 Postad 10 juni 2009 Författare Postad 10 juni 2009 Nu har i alla fall AT-mikrofonen ankommit. Det tog lite väl lång leveranstid, men det berodde delvis på att några andra saker jag köpte samtidigt visade sig vara några veckors leveranstid på. En kortare Reinhardtspäls en den som rekommenderades passade också bra, så mikrofonen syns inte i bild. Mikrofonen behövde provisoriskt lindas med några varav eltejp för att passa i kamerafästet, detta ska ersättas med ett Sony gummimellanlägg senare. Sladdarna ska kapas lite sen, och ev ska XLR-kontakterna ersättas med vinklade dito. Fattar inte varför inte någon kamera har XLR-ingångar längs med kroppen istället för alltid vinkelrätt rakt ut. Än så länge kan jag konstatera att det blir ljud, och stereo. :-) Mera om ljudnivåer, ljudkvalitet etc får jag återkomma till senare. Men första försöken nu under några dagar verkar hoppfullt och prisvärt. 0 Citera
plf66 Postad 8 juli 2009 Författare Postad 8 juli 2009 Efter en del filmning nu har jag följande enkla slutsatser hittills: - Ljudkvalitet, stereobild etc låter i mina öron bra. - Vindkänsligheten är HÖG, vilket jag inte riktigt vet än hur jag ska reducera. Detta baserat på ovetenskapliga prov och några timmars filmning. 0 Citera
Rogge Postad 8 juli 2009 Postad 8 juli 2009 - Vindkänsligheten är HÖG, vilket jag inte riktigt vet än hur jag ska reducera. Jag hade/har samma problem. Det skumgummi som följer med är inte bra så jag köpte ett Sennheiser MZW 66 som är större samt sitter riktigt tajt på mikrofonen. Det plus en Rycote gjorde det bättre, men inte helt bra. Jag testade och kom fram till att sidokapseln på mikrofonen är den som tar upp mest vindbrus. Jag kopplade över till M-S och jämförde och det var alltid sidokapseln som tog upp vind snabbast och mest medans midkapseln var mer förlåtande. Ett tag körde jag bara M-S för att i post kunna styra över stereobild samt att vid behov helt ta bort sidokapseln. Jag tyckte att det vart för bökigt i längden dock... Förutom det samt det jag nämnt ovan är det en jättebra mikrofon som jag fortfarande använder ibland. 0 Citera
plf66 Postad 8 juli 2009 Författare Postad 8 juli 2009 Kanske ligger i sakens natur att stereomikrofoner är vindkänsligare då, och ingen idé att exempelvis byta till nån av Sennheisermodellerna? Skumplasten till AT-mikrofonen har jag inte ens tagit ur asken, utan direkt använt Reinhardt-pälsen av HighWind-typ. Vet inte om Raycote är så mycket bättre? Min Reinhardt-HW-päls har jag tidigare använt till Sony monomikrofon, och den klar i princip att luta sig ut ur ett tåg i 120 km/h utan att ge vindbrus. 0 Citera
Rogge Postad 8 juli 2009 Postad 8 juli 2009 Kanske ligger i sakens natur att stereomikrofoner är vindkänsligare då, och ingen idé att exempelvis byta till nån av Sennheisermodellerna? Det vart iaf bättre när jag började använda skummgummit från Sennheiser, förmodligen därför att det är mer skumgumi (mer massa) än originalet från AT. Skumplasten till AT-mikrofonen har jag inte ens tagit ur asken, utan direkt använt Reinhardt-pälsen av HighWind-typ. Vet inte om Raycote är så mycket bättre? Min Reinhardt-HW-päls har jag tidigare använt till Sony monomikrofon, och den klar i princip att luta sig ut ur ett tåg i 120 km/h utan att ge vindbrus. Jag beställde ett Reinhardt till min AT825 sedan jag såg att du själv beställt ett. Jag vill kolla om det är bättre en det jag redan har, så jag är mest nyfiken och hoppas att jag hittar något bättre än det jag har idag. :) Förresten, gör du några filmer med ellok, tex Ra, Rc, Rm eller kanske X2:or? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.