Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag ska börja frilansa och undrar vad man som fotograf/kameraman kan ta för arvoden för tex intervjuer och olika typer av inslag? Jag filmar, ljussätter och fixar ljudet med mic eller mygga.

Finns det nåt pris man inte bör gå under och vad är standard? Pris exkl. moms.

Postad

Min erfarenhet är att det varierar stort.

Vissa är beredda att betala vad det kostar och andra vill ha det gratis.

Utgå från vad du behöver i lön för att det ska kännas ok. Lägg till dina kostnader för teknik, bilkörning, osv. Lägg till 20-30% och sen momsen.

När det gäller stillbilder finns det BLF och SFF som har prislistor. SJF har rekommendationer för arvoden till frilansande journalister.

Du kan utgå från de priserna. Och läggat till / dra ifrån om du står för kameror och mikrofoner.

Sen måste man utgå från vad kunden kan betala.

Generellt lägger sig de flesta för lågt i början. Det är ett jobb inte en hobby, glöm inte det.

/KN

Postad

Hej!

Har kanske en liten dum fråga men har funderat på den ett tag. Hur blir man frilansare och hur gör man med skatter? Ska man anmäla sig till Bolagsverket och/eller Skatteverket?

/jesper

• 4 veckor senare...
Postad
Hej!

Har kanske en liten dum fråga men har funderat på den ett tag. Hur blir man frilansare och hur gör man med skatter? Ska man anmäla sig till Bolagsverket och/eller Skatteverket?

/jesper

Du skaffar dig en FA-skattsedel hos Skatteverket. Då har du en enskild firma som du fakturerar igenom och sköter skatten där. Och har du FA kan du även köra som anställd om något bolag skulle vilja det. Fast de flesta föredrar ju att du faktuerar om du gör kortare uppdrag vilket det låter som att du är ute efter att göra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...