Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjing.

Jag har ett stort problem.

Under sommaren som varit så har jag och en kompis filmat alla Jetski tävlingar vi varit på och har nu suttit x antal timmar och redigerat ihop allt.

Vi har använt oss av ett enkelt redigerings program "Ulead Video..." har jag för mig att det hette. Alla avsnitt i filmen är "utkört" i Dv 720x576 PAL.

Sedan kodade jag om klippen från avi till mpeg2 i programmet "TMPGEnc" och gjorde iordning Vob filerna i "TMPGEnc DVD Author" för att sedan bränna ut med Nero.

Till problemet nu... Vi har använt oss av några klipp där vi fryst bilden, och några när vi har kört med slowmotion. Och nu när man spelar upp DVD:n på vanlig 50hz tv så flimmrar det ganska bra jusst vid stillbilder och slowmotion, även med klipp som vi kört "reverse" på.

Vi har ju även gjort bort oss lite eftersom vi tagit bort de "småklipp" vi använt för att skapa själva stora klippet. Så grejjen vore om det fanns nåt slags program med nåt sorts filter som rättar till det där.

Mycket på en gång, men jag är tacksam för att svar!

Posted

[citat=walfridson]Klipp med reverse, måste du reversa fieldsen. Upper sätts till lower

Slowmotion & stillbilder, sätt deinterlace på[/citat]

Ok, jag va nog lite otydlig i mitt inlägg. Jag är inte så rejält hemma på detta, men i vilket program kan man lämpligast göra det?

Posted

Ok, fast alla de "små" klippen jag satt ihop och kört ut i ett enda stort är borttagna.

Så jag sitter med ett långt klipp med slowmotion, stillbilder och reverse i, och kan inte komma åt att ändra de små klippen för sig.

Spelar det nån roll eller blir omöjligt då?

Edit: Borde samma inställnings möjligheter fungera i TMPGEnc?

Posted

Nu är detta kanske inte till så mycket hjälp för dig i den sittuationen du är i nu, men det kan vara något att ha i åtanke till framtiden...

När du filmar och vet att du måste frysa bilden använd då en kamera som har "frame-inställning". Detta innebär att det filmas HELA bilder som leder till att bilden inte hoppar/flimmrar.

Ett annat alternativ (vet inte om det går i Ulead) är att exportera en stillbild som jpg eller bmp för atts edan sätta in den på rätt ställe.

Posted

Något annat du kan prova med är att köra allt material i Tmpgenc och välja "advanced" å duplicera fieldsen... blir lite rörelseoskärpa på allt material, men det borde också rätta till problemen där du har stillbild och slowmotion mm.

• 1 year later...
Posted

[citat=ola@studion.nu]Du måste "deinterlace"a avsnitten d.v.s. göra alla halvbilder hela.[/citat]

Citat på mej själv:

Det kommer att hjälpa dina stillbilder men ditt flimriga slowmotion kanske byts ut mot ett hackigt istället. Tuff skit, hårda papper... men om så är fallet kanske du kan byta ut ditt slo-mo mot highspeed varvat med stillbilder som går över i grafik & dölja dodgy prylar med maffiga ljudeffekter. Tittarna är inte så dumma som du tror, de är oftast ännu mer lättlurade...