maax59 Postad 5 april 2009 Postad 5 april 2009 Tjenare, jag läste manuset till the breakfast club och förstog inte vad (os) betydde tlx BENDER (OS) I've been here before, I know what I'm doing! ANDREW (OS) No! Fix the door, get up there and fix it! BENDER (OS) (screams) Shut up! Tack i förskott 0 Citera
maax59 Postad 5 april 2009 Författare Postad 5 april 2009 kan det vara att någon talar som inte är i rummet tlx eller vad? 0 Citera
jonkanon Postad 5 april 2009 Postad 5 april 2009 Vilket innebär att de är med i scenen men syns inte utan befinner sig utanför bild, dvs off screen. VO är voice over vilket innebär berättarröst. Inte för att du frågade men bara för att förtydliga :) 0 Citera
auricauric Postad 6 april 2009 Postad 6 april 2009 Vilket innebär att de är med i scenen men syns inte utan befinner sig utanför bild, dvs off screen. VO är voice over vilket innebär berättarröst. Inte för att du frågade men bara för att förtydliga :) os trodde jag också var t.ex. när personen tänker men är det vo? 0 Citera
Simon W Postad 6 april 2009 Postad 6 april 2009 os trodde jag också var t.ex. när personen tänker men är det vo? Off screen innebär att karaktären som talar inte syns i bild, men ändå så att säga deltar fysiskt i scenen. Karaktären kanske syns i bild senare, eller kanske inte. Huvudsaken är att repliken hörs för de andra karaktärerna i scenen, inte bara för oss som ser filmen. Voice over-repliker hörs bara för oss i publiken. Mer eller mindre en berättarröst alltså, som belyser och förtydligar. Om det är en persons tankar är det också VO, oavsett om personen syns i bild eller inte. Personens tankar ljuder ju bara för oss i publiken. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.