Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Min dator har klarat av att redigera HD, men senaste tiden går det inge vidare, det hackar efter bara någon sekund. Jag har defragmaterat hårddisken utan resultat och undrar om någon har något tips på vad jag kan göra mer?

Inser att hårddisken som jag har mitt operativsystem på är av ett lite äldre slag och är på 300gb, videofilerna ligger på en rätt ny hdd. Men som sagt, det HAR fungerat tidigare!

Min dator anl dxdiag:

Vista 64

AMD 64 x2 dual core processor 4600+ ~2.4ghz

6142mb RAM

växlingsfil: 4237 mb används 8269 mb tillgängligt

DX10

Hoppas någon kan guida mig hur jag ska lösa detta problem! tack

Postad

mm, är rädd för att det kan vara det enda..

är det värt att skaffa en ny hd för operativsystemet? gör det stor skillnad?

Postad

Ja i de flesta fall. Försök också att bara ha OS och kanske program på den. Låt den aldrig bli mer än 70-80% full. Då har du ökat chanserna till att den håller prestandan längre och defragmenteringen går snabbare.

Mina systemdiskar (XP och Vista) är max 120-160GB stora för att inte fylla dem med allt för mycket.

Postad

Hur jamfor du hack mot icke hack? Om du startar ett nytt projekt hackar det fran borjan da ocksa eller hackar filerna/filmerna nar du bara spelar dem i t.ex. Media Player eller VLC? Ar det HDV, DvcproHD, AVC, eller omkomprimerad HD?

Ar det HDV som hackar sa behover du battre processor, ar det dvcproHD kan det vara processor eller harddisk, ar det okomprimerad HD sa ar det harddisk du behover.

Postad

Det är HDV som används. Det hackar inte i VLC eller Media player. Det flyter på bra i några sekunder i premiere, sedan börjar det hacka.

Det har som sagt fungerat tidigare med redigering av HDV i premiere, så något har gjort datorn slö.

Funderar på att skaffa ny hårddisk som sagt och lägga in nytt OS.

Postad

HDV ar inte na harddiskkravande, eller det ar samma datamangd som miniDV, sa om miniDV funkar utan problem sa ar det inte harddisken. Sa det ar nog en battre CPU som behovs. Men sen beror det pa hur manga lager du har, det kan bli segt om man har mer an 2 lager som spelas samtidigt.

MiniDV och HDV ligger bagge pa ca 25 mbps, ca 3 MB per sekund, aven riktigt sketna harddiskar klarar av 50 MB per sekund. Problemen blir nar harddisken maste lasa fran flera stallen samtidigt, flera lager. Teoretiskt sa borde man kunna kora ca 17 filmer samtidigt pa en harddisk som klarar 50 MB per sekund, men i verkligheten sa kommer den knappt klara 3-4st.

Postad
HDV ar inte na harddiskkravande, eller det ar samma datamangd som miniDV, sa om miniDV funkar utan problem sa ar det inte harddisken. Sa det ar nog en battre CPU som behovs. Men sen beror det pa hur manga lager du har, det kan bli segt om man har mer an 2 lager som spelas samtidigt.

MiniDV och HDV ligger bagge pa ca 25 mbps, ca 3 MB per sekund, aven riktigt sketna harddiskar klarar av 50 MB per sekund. Problemen blir nar harddisken maste lasa fran flera stallen samtidigt, flera lager. Teoretiskt sa borde man kunna kora ca 17 filmer samtidigt pa en harddisk som klarar 50 MB per sekund, men i verkligheten sa kommer den knappt klara 3-4st.

Premiere skriver ut massa dumpfiler, så jo. Rekomenderas inte att redigera på tex en bärbarhårdisk. Men en vanlig 7000 varvare bör inte vara de minsta problem, så länge den är defragmenterad och du har några GB över.

I ditt fall tror jag du har på tok förmånga autostartprogram, och massa onödigt tjafs pågående i bakgrunden. Ifall du öppnar Task Manager. Control - alt -delite ;) Och ser hur många processer du har igång? Ungefär 25 har du när du installerar Windows, runt 30-40 brukar jag ha. Över 40 så är de nog något som är knas, Stäng av alla autostart så som Daemontools, msn, Ja allt som finns i tray-iconen där nere som du absolut inte behöver! Tar bara ett klick att starta de senare endå ;)

Du kan även köra Start - kör - msconfig och checka ut allt du inte använder där. Dock ska du ha lite koll :)

Sen Kontrollpanelen, installera och avinstallera program. Ta bort precis allt som du inte använder. Varför ska de vara kvar?

//SImon

Edit: Jag redigerar HD flytande, utan eventuella efekter då på klippen på en sämre processor. En Amd 64 4000+ som går i 2.75 ghz. Singelcore då.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...