ProjectX Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Ett exempel är från The Invisible. ( ) Vid 0:59 kastar han en bok på en bokylla som rasar. Kameran går till han som kastade och sedan till bokhyllan igen. Då är bokhyllan hel och allt verkar vara filmat i ett klipp. Hur har de gjort detta? 0 Citera
auricauric Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 ganska snabb panorering. kanske dom har klippt där? 0 Citera
High1ander Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Eftersom youtube e sa komprimerat i tid sa kan jag inte gora frame by frame. Men jag gissar till 95% sakerhet att det som sagt ar klippt i panoreringen. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Yes. 100% klippt i panoreringen. Funkar bra om man fejdar in nya klippet mitt under snabba panoreringen. 0 Citera
ProjectX Postad 24 mars 2009 Författare Postad 24 mars 2009 Okej, det alltså klippt i panoreringen. Men hur har de fått kamerarörelsen att te sig exakt likadant från första panoreringen till den andra? 0 Citera
Kimster Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 En robot-jibb kan göra exakta rörelser, dock tror jag detta är hand/axelhållet. Boken kan man lägga dit en kopia medan kameran tittar bort. Panoreringen tillbaka är så pass snabb att man kan lura ögat och göra klippet i panoreringen. 0 Citera
Eric_M Postad 29 mars 2009 Postad 29 mars 2009 Nja... Alltså det här är ganska enkelt... Man ser aldrig att den boken han "kastar" träffar bokhyllan. Alltså filmar du en scen med en person som kastar en bok (han kan missa med en halv kilometer ungefär). panorerar tillbaka till personen som givetvis har en likadan bok liggande på bänken bredvid sig. Sen filmar du en sekvens med samma kamerastativ och samma zoom fast du kastar något på bokhyllan. Lite Motionblur, en mask eller två och du är hemma :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.