Pear Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Hej! Jag har nu fått en förfrågan att filma "Övertändning i rum" Brandkåren skall tända på typ en säng eller möbler i ett rum, och sedan skall brandförloppet filmas. Min utrustning: Kamera DVX100 + Stativ. Räcker denna utrustningen tekniskt sett eller behövs ljus mm. Behöver lite tips och råd om denna inspelning. Om ni sett t.ex på TV att dom visar då en soffa brinner i ett rum, liknande så vill dom ha filmen. Tänkte mig att belysa grundljuset i rummet med bygglampa! Vad har ni för tekniska och praktiska råd och tips. /Peter 0 Citera
beta75 Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Kul projekt, din kamera duger gott och väl. Jag såg att du ville ha räkneverket igång i en annan tråd. Det kan du lägga på i efterhand i redigeringsprogrammet. Vad jag skulle rekommendera är att ha kamera så nära golvet som möjligt eftersom röken stiger uppåt. Lampljuset, om du lääger det fel, kommer nog mest reflekteras i röken och skapa dimma. Tror du inte elden i sig kommer lysa upp tillräckligt? Sätt kameran i en låda eller plasta in den och bakom glas. Röken innehåller ämnen som inte är bra för din utrustning. Framför allt så måste du visa filmen för oss här på voodoofilm. /KN 0 Citera
jbergman Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Ja, du behöver ljus, men exakt hur mycket går förstås inte att svara på. En eller två 500-wattare på stativ borde göra jobbet, och bygglampor fungerar självfallet. Det viktiga är ju att händelseförloppet syns tydligt, och då vill man förstås kunna se tydligt hur rummet ser ut innan det är övertänt, men samtidigt vill man undvika att de brinnande partierna blir fullständigt överexponerade, så man vill kunna blända ned en bit. Ett enkelt test du kan göra som förberedelse är att filma en liten eld, t ex en marshall, och så kommer du ihåg vid vilken bländarstorlek som lågan framträder som tydligast. Ställ sedan in kameran likadant vid den slutgiltiga inspelningen och lägg till ljus tills man kan se hur rummet ser ut, men inte mycket mer, eftersom man vill ha god kontrast mellan elden och resten för att kunna se hur den sprider sig. Jag kan inte ge några garantier för att det blir bra om du följer mina råd, för jag har ingen erfarenhet av att filma eld, men det är i alla fall i dessa banor du bör fundera. /Jakob 0 Citera
Pear Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Jag tänkte mig 2 st bygglampor (Halogen) för att lysa upp rummet i inledningsskedet, sedan kommer säkert ljuset från branden ta överhand. Jag kommer att stå i en öppning in till rummet och röken kommer att avledas från rummet enligt brandkåren. Värmen kan bli 60-80 grader och skyddskläder används säkert. Bara kameran håller för värmen! Men det blir behörigt avstånd med insikt i rummet. Så tekniskt sett: Kamera på stativ. Belysa med bygglampor halogen. Kör med Panasonic DVX100 och den är ganska nyinköpt så jag har inte helt klämm på bländare mm....Kör mest auto nu i dagsläget. Peter 0 Citera
Kranen Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Glöm inte en vidvinkelkonverter. Kan vara guld värd i trånga utrymmen. 0 Citera
Pear Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Nu vet jag inte om dom önskar tidsvisning i filmen. Men om det nu är så, så måste jag fixa till det. Tyvärr kör jag bara med Pinnacle i dagsläget så hur får man in tidsvisning i detta prog. Kollat lite men hittar inte något i den stlilen i menyerna. Därför kanske det måste spelas in direkt på bandet, så det gäller att hitta det i kamerans menyer, någon som vet vad dom inställningarna ligger i DVX100-menyn? 0 Citera
Pear Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Kul projekt, din kamera duger gott och väl. Jag såg att du ville ha räkneverket igång i en annan tråd. Det kan du lägga på i efterhand i redigeringsprogrammet. Vad jag skulle rekommendera är att ha kamera så nära golvet som möjligt eftersom röken stiger uppåt. Lampljuset, om du lääger det fel, kommer nog mest reflekteras i röken och skapa dimma. Tror du inte elden i sig kommer lysa upp tillräckligt? Sätt kameran i en låda eller plasta in den och bakom glas. Röken innehåller ämnen som inte är bra för din utrustning. Framför allt så måste du visa filmen för oss här på voodoofilm. /KN Filmen kommer att visas upp här.......! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.