Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag behöver lite råd om kanske den allra viktigaste frågan i mitt (åtminstone yrkes)liv. Väldigt tacksam för alla svar!

Jag bestämde mig för något år sedan att film(i diverse former) är det område jag ska bli bra på och arbeta med till varje pris. Detta bottnar såklart i ett passionerat intresse, samt nån slags inbillad talang.

Jag går nu på Sthlms filmskola på kvällarna, jobbar, fast anställning, 75% och har lån och hyra etc. som ständigt tickar.

Jag klurar på hur jag ska kunna och våga ta steget till branschen. Jag måste för det första säga upp mig från mitt nuvarande jobb, och därefter lita på att jag får småjobb här och där, som jag ska klara mig på. Helst ska jag arbeta gratis först, säger många.

De jobb jag siktar på är alltifrån det allra enklaste inom en produktion, till klippning(som jag ska bli semproffesionellt bra på eller bättre) och till slut regissör (det jobb jag siktar på långsiktigt, men vem gör inte det?).

Som vi alla vet är det inte enkelt. Men jag är beredd att jobba stenhårt för detta, men jag vet inte riktigt hur.

Har ni några tips för hur man ska bära sig åt?

Hur gjorde ni?

Problematiken är inte direkt ovanlig, så tråden kan nog vara intressant för många.

MVH

Ralph

Bonusfråga:

Sthlms filmskola ska nu göras om till heltidsstudier med CSN-stöd, och vi som går kvällstid får möjlighet att anpassa oss till detta. Är det fördelaktigt inför detta problem, tror ni? Det innebär alltså att jag pluggar film dagtid och får mycket mer tid för annat, men samtidigt är försörjningen helt slut efter studierna.

• 1 månad senare...
Postad

Om vi förvandlar filmbranchen till exempel byggbranchen, så är det kontakter du behöver för att få arbete.

Jag själv hoppas dessutom, att om jag gör bra saker så kommer folk att se mig. Då får jag träffa mer folk......mer chans att träffa någon som känner någon som kan hjälpa mig hitta ett arbete.

Postad

Jag känner igen mig i den här situationen och tänkte precis starta ett ämne med nästan samma fråga :) Men jag skulle också vilja veta när och hur man får betalt för sin film?

Låt oss säg att jag gör en film som blir lyckad (och med lyckad menar jag vinner en del priser på mindre filmfestivaler). Hur tjänar man pengar på detta? KAN man tjäna pengar på att göra mindre filmer med stöd ifrån ett resurscentrum?

Postad

Bra fråga!

Jag kan dock inte se hur du kan tjäna pengar i efterhand på en lyckad amatörfilm, förutom eventuell prispeng. Däremot kan det ju leda till betaljobb i framtiden?

Postad
Bra fråga!

Jag kan dock inte se hur du kan tjäna pengar i efterhand på en lyckad amatörfilm, förutom eventuell prispeng. Däremot kan det ju leda till betaljobb i framtiden?

Har du tur och filmen är bra, även tekniskt, så kan du kanske sälja den till en teve-kanal eller online-tjänst.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...