Rabies Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 Nu har jag kört lite tester på tiff-sekvenser 1440x1080 4,46mb/frame. Raidade ihop 4 diskar i raid0. Här är resultaten: Kollar bara preview genom att trycka space. Fusion - 24 fps (dvs realtid) After Effects/Premiere - 9 fps Raidade ihop 4 diskarna igen till raid10 Fusion - 16-21 fps After Effects/Premiere 8 fps Vafalls? 0 Citera
Rabies Postad 14 mars 2009 Författare Postad 14 mars 2009 De va inte riktigt det som va tanken, RAM preview renderar ju innan den spelar upp och styrs ju utav RAM-minnet, jag vill ju ha ut prestanda från diskarna. Vilket jag får i Fusion men inte i AE/Premiere 0 Citera
Rogge Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 De va inte riktigt det som va tanken, RAM preview renderar ju innan den spelar upp och styrs ju utav RAM-minnet, jag vill ju ha ut prestanda från diskarna. Vilket jag får i Fusion men inte i AE/Premiere AE är inte tänkt att spela upp video/bildsekvenser i realtid, eller med speciellt bra fps när man använder spacebar, så där spelar RAID en liten eller ingen roll alls. Man är utlämnad till RAM Previews. Vad är problemet i Pr, du har en röd Render Bar över din tiff-sekvens? 0 Citera
Rabies Postad 14 mars 2009 Författare Postad 14 mars 2009 Problemet är ju att jag vill ha ut prestandan från raiden, annars kan jag ju lika gärna köra med oraidade diskar 0 Citera
Rogge Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 Problemet är ju att jag vill ha ut prestandan från raiden, annars kan jag ju lika gärna köra med oraidade diskar Röd Render Bar i Pr, ja eller nej? Har du mätt hur snabba skriv- och lästiderna är för RAID:en? 0 Citera
Rabies Postad 14 mars 2009 Författare Postad 14 mars 2009 Ja det är en röd render bar, jag ska väl inte behöva rendera för att få ut prestanda från raiden? Om jag har en raid som kan läsa skriva i realtid så vill ja ju kunna utnytja detta, nu har jag inte en sån snabb raid men den e tillräcklig för att klara läsa realtid i Fusion. I raid 0 så va läs och skriv på ca 290mb/s I raid 10 så ligger dom på 190mb/s 0 Citera
Rogge Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 Ja det är en röd render bar, jag ska väl inte behöva rendera för att få ut prestanda från raiden? Om jag har en raid som kan läsa skriva i realtid så vill ja ju kunna utnytja detta, nu har jag inte en sån snabb raid men den e tillräcklig för att klara läsa realtid i Fusion. I raid 0 så va läs och skriv på ca 290mb/s I raid 10 så ligger dom på 190mb/s O.k! :) 1. Markera din tif-sequence i Project panel 2. Gå till File > Interpret Footage 3. Under Frame Rate, kryssa i "Assume this frame rate:" och ändra den från 1,00 till 25,00 4. Klicka på OK Nu skall det vara en gul Render Bar istället för en röd. Någonstans känner jag dock att det inte kommer att hjälpa märkbart. Jag kan inte kolla själv då jag för tillfället använder en gammal dator med med en Pentium IV samt med o-raidade diskar. Max, kan du testa? :bire 0 Citera
Max_H Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 Tror, om jag minns rätt, att prestandan för okomprimerat och stillbildssekvenser blir klart bättre i CS4.1 som är på G senare i vår. /Max 0 Citera
Kimster Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 Nu vet jag inte om detta spelar någon roll då jag inte vet vad prestandan i övrigt är, men prestandan i RAID är ju även beroende av RAID-kortets prestanda och även CPU´n En mer komplex RAID som t.ex. RAID10 är i jämförelse mot RAID0 kan göra det mer ansträngande för övriga komponenter, framförallt RAID-kortet. 0 Citera
Rabies Postad 14 mars 2009 Författare Postad 14 mars 2009 Tack! Nu vet jag inte om detta spelar någon roll då jag inte vet vad prestandan i övrigt är, men prestandan i RAID är ju även beroende av RAID-kortets prestanda och även CPU´n En mer komplex RAID som t.ex. RAID10 är i jämförelse mot RAID0 kan göra det mer ansträngande för övriga komponenter, framförallt RAID-kortet. Absolut, bara det att den visar ju en markant skillnad mellan After effects/Premiere och Fusion så det är inget fel på raiden. 0 Citera
Kimster Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 Fel tycker jag inte heller det är, men eventuellt så finns det andra faktorer med i spelet än just din RAID-konfig. Det är bara en teori jag har för att leta felkällor. Adobe jobbar kanske annorlunda med/mot disken än Fusion. 0 Citera
Max_H Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 I After Effects-fallet spelar det ingen roll om du trycker "Spacebar" eller "Ram-preview". Allt laddas in i Ramminnet i alla fall. Det är egentligen bara DV-klipp som körs i RT. Jag tror inte, i detta fall, att det är vajsing på raiden. Rabies, har du kvar CS3? (Om jag för tillfället glömmer min arbetsgivare) så kan jag säga att jag faktiskt fick bättre resultat i CS3 än i CS4 så jag ska dubbelkolla det där med fixen - är ganska säker på att det kommer. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.