Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en fundering angående slutartid

På en stillbildskamera så handlar det om hur länge sensorn är exponerad.

Men hur fungerar det på en videokamera egentligen?

Är det den där grejen som snurrar runt i en filmkamera eller är det på annat sätt när det kommer till video?

Det tar ju ändå bilder i 24/25 fps (vanligtvis).

Men ändå har kameror en slutartid som skiljer sig från 24/25. Hur fungerar det rent tekniskt?

Postad

Sensorn avger i varje pixel en ström vid belysning som är proportionell mot ljusstyrkan. Strömmen laddar en kondensator och laddningen i kondensatorn växer linjärt med tillförd ström som medför en ökad spänning över kondensatorn. Spänningen mäts (samplas) vid jämna intervall (exponeringstid) och nollställs efter varje mätning. Det som sker vid justering av bländarinställning och exponeringstid är att samplingstiden ändras till längd och avstånd.

Postad

Visst finns det mekaniska slutare till videokameror, bland annat Thomsons kameror har detta, och Sonys hdcam-kameror om jag inte missminner mig.

Däremot är det inte nödvändigt, utan mest ett estetiskt val.

Filmen "Livvakterna" var en av de första filmerna som körde Sonys hdcam-kamera och de körde 24p med avstängd slutare vilket gjorde att detaljerna i bilden "släpar" efter.

Postad
Visst finns det mekaniska slutare till videokameror, bland annat Thomsons kameror har detta, och Sonys hdcam-kameror om jag inte missminner mig.

Däremot är det inte nödvändigt, utan mest ett estetiskt val.

Filmen "Livvakterna" var en av de första filmerna som körde Sonys hdcam-kamera och de körde 24p med avstängd slutare vilket gjorde att detaljerna i bilden "släpar" efter.

Till ni som skriver ovan, det är med andra ord ingen fysisk slutare i samma bemärkelse som på en stillbildskamera eller en filmkamera.

Pace, vad menar du när du säger att "Livvakterna" spelades in med "avstängd slutare"?

Postad
Till ni som skriver ovan, det är med andra ord ingen fysisk slutare i samma bemärkelse som på en stillbildskamera eller en filmkamera.

Oftast inte, men det finns några undantag som jag nämnt.

Pace, vad menar du när du säger att "Livvakterna" spelades in med "avstängd slutare"?

Nu när jag tänker efter är nog avstängd slutare fel ord. Vidöppen är nog bättre. De lät alltså ljuset passera in till bildsensorn under hela exponeringstiden (1/24 sekund), och lät inte slutaren rotera med den normala hastigheten (180° öppen som ger en exponeringstid på 1/48 sekund).

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_disc_shutter

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...