Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag har ett litet dilemma. Jag gör massa klipp i after effects på pc som skall överföras till final cut. Jag gör klippen i 1024x576 med square pixels och undrar om någon vet vad som är maximalt bäst för tv4 respektive final cut.

Är okomprimerad quicktime det bästa? Kund vill helst ha det i dvcpro50(för o slippa rendera om i final cut) men har sett en väsentlig bildförsämring när jag först renderar ut ifrån ae o sedan konverterar om det till dvcpro50 med mainconcept reference.

Har inte tillräcklig kunskap inom just format för mac o tv så skulle bli väldigt tacksam om någon vet eller har haft liknande problem. Särskilt eftersom deadlinen kommer närmare o närmare(som dom oftast gör).

Thanx

Postad

QT Animation är väl kanske mest lämplig ändå. Vad händer om du kör ut som 720 x 576 med rätt aspect ratio och sen konverterar? Eller går det inte att rendera direkt till Main Concepts reference codec från After Effects?

/Max

Postad

Tack för svar.

Grejjen är den att jag kan bara rendera ut dvcpro inte dvcpro50 från ae(cs3) och dom har sagt att det skall var i wide 16:9. Jag antar att dom gör det anomorphiska sedan.

Är quicktime animation bättre lämpad än quicktime okomprimerad?

Är lite förvirrande eftersom man i vanliga fall kör ut på digibeta men genom att det är så små många klipp blir det lite annorlunda..

Postad

Det är korta filmklipp med bilder i rörelse.

Men är det någon som vet om man utgår från 1024x576 alt. 720x576 innan man gör om bilden till anamorphisk?

Saker man än gång pluggat men glömt bort..

Postad

FCP borde rimligen kunna hantera bägge... men så vitt jag kommer ihåg suger FCP på att spela upp imagesekvenser, så där lär det bli rendering (vilket det väl iofs blir ändå i slutänden). Där borde QT Animation vara ett bättre val om det inte funkar med Main Concepts codec (problemet är ju att det inte finns ngn generell DVC Pro codec för Windows).

Jag antar att du borde köra det som 720 x 576 med korrekt pixel aspect ratio för 16:9 - men kan du inte skicka ett par varianter för test innan du renderar allt?

/Max

Postad

I FCP någonstans i settings finns det en inställning som heter still duaration. Sätt den till "en frame". Ta hela mappen med bilderna och lägg den i file browsern. Markera alla bilderna och dumpa på timeline.

Postad

Tja, jo klart det blir provklipp. Grejjen är den att killen jag snackade med sa square pixel 1024x576 men efter att ha kollat runt o lyssnat på era tips så verkar det ju inte optimalt. Det lustiga i hela kråksången är oxo att det rör sig om typ 200 klipp om 9 sek som klipparen ska ta hand om...

Sen handlar det väl oxo om vad klipparen har för inställningar på sitt fcp projekt?

Har som sagt bara kört pc så mac lite off för min del.. Men man lär sig ju en del på sådant här..

Postad

Det mest rationella är att du exporterar tiff bildsekvenser på din pc (1024x576).

Klipparen med Final Cut lägger in dem som jag skrev ovan i en DVCPRO50 timeline och klipper den sekvensen.

/KN

Postad

Tack för infot.. Dilemmat har varit att det varit ett så stort antal små klipp.. Som har varit separata men alternativet e o klumpa ihop dom med kvarvarande in o ut svart i början o slut...

Postad

Jag gjorde en liknande grej för SVT för ett antal år sen och körde i det läget QT Animation filer på högsta kvalitet (slutmaterialet skulle in i en Avid Symphony och sen till Digibeta).

Är det inte så långa renderingar, där man riskerar en massa om det kraschar, ser jag personligen ingen vits med att köra tiff-sekvenser. Blir bara en hejarns massa filer. Men jag kör å andra sidan aldrig FCP...

Å andra sidan så bör du dubbelkolla så alla gammavärden fungerar som du och kunden tänkt sig innan du kör ut alla 200 klippen...

Just my $0.02.

Edit: Beta75 - Finns det ngn för mig okänd fördel i detta fall - med imagesekvenser alltså?

/Max

Postad

Det är som med det mesta, finns flera olika lösningar. Det som är viktigast är ju att det blir maximal upplösning för tv. Tycker dock att det är lite märkligt att man inte kan köra ut det i okompad quicktime o sedan köra om det till dpcpro50 utan o förlorad bildkvalitee... Kanske har o göra med bitraten?

Postad
Jag gjorde en liknande grej för SVT för ett antal år sen och körde i det läget QT Animation filer på högsta kvalitet (slutmaterialet skulle in i en Avid Symphony och sen till Digibeta).

Är det inte så långa renderingar, där man riskerar en massa om det kraschar, ser jag personligen ingen vits med att köra tiff-sekvenser. Blir bara en hejarns massa filer. Men jag kör å andra sidan aldrig FCP...

Å andra sidan så bör du dubbelkolla så alla gammavärden fungerar som du och kunden tänkt sig innan du kör ut alla 200 klippen...

Just my $0.02.

Edit: Beta75 - Finns det ngn för mig okänd fördel i detta fall - med imagesekvenser alltså?

/Max

Ja som jag ser det är det största hindret att det skall mellan olika plattformar och olika program. Okomprimerade Tiff-bilder funkar alltid utan kvalitetsförlust.

/KN

Postad
Ja som jag ser det är det största hindret att det skall mellan olika plattformar och olika program. Okomprimerade Tiff-bilder funkar alltid utan kvalitetsförlust.

/KN

Sant och viktig poäng.

Testade precis lite mellan AE och FCP med en 3 sekunders AE-genererad animation med rörelser och skarpa färger olika codecs och kom fram till följande. (Allt gjort på Mac)

- I mitt fall ser jag ingen skillnad (kollade alla färgkanaler separat) på QT Animation och QT med kompressor på "None". Filstorleken är det dock STOR skillnad på. QT Anim är 31 Mb, QT Uncompr är 91 Mb.

- Ser ingen skillnad på TIFF-sekvensen, QT Anim och QT Uncompressed.

- QT DVC Pro 50 är klart sämre på allt. Som vanligt (för DV kompression) mycket synligt på skarpa röda färger.

- Kör jag ut animationen som QT Animation, återimporterar den till AE och exporterar den igen som DVC Pro 50 (dvs den blir en generation 2) jag ingen egentlig skillnad på den och en som är direkt exporterad som DVC Pro 50.

- Däremot: Importerar jag QT animation filen i FCP (till en DVC Pro 50 sequence) och sedan exporterar den som en QT DV50 fil, blir FCP's DV50 export klart sämre än motsvarande från AE.

Det sistnämnda kan absolut bero på skit bakom spakarna från undertecknad som inte kört särskilt mycket FCP sen version 5.

By the way: Går det verkligen inte, i FCP alltså, att importera en Image Sequence som "en" fil istället för som en "folder med en massa stillbilder"?

Men jag tror helt klart att man kan köra QT Animation - ska "slutprodukten" ut på DVC Pro 50 blir grafiken lidande i alla fall av den kompressionsartefakter som uppkommer vid exporten.

/Max

Postad

By the way: Går det verkligen inte, i FCP alltså, att importera en Image Sequence som "en" fil istället för som en "folder med en massa stillbilder"?

/Max

Vet inte riktigt men enklast är att göra det i QT pro och spara som .mov

/KN

Postad

Som redan sagts sa ar QT Animation det basta, det ar en lossless komprimering (dvs den komprimerar utan att i princip forstora) den blir mycket mindre an Uncompressed och den stods av bade PC och MAC. Den ar latt for processorn att avkoda sa lange harddisken hinner med (vilket den garanterat inte gor pa Uncompressed).

Tiffs ar bra annars ocksa, men jag anvander bara tiffs nar jag haller pa med saker som ror 3D och compositing. Tiffs kan bli lite hackigt i diverse program da de hela tiden maste hamta fil efter fil, istallet for i t.ex. QT animation bara lasa en stor fil.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...