Gå till innehåll

24fps vs. 25fps (x2=50fps vs. x2=60fps)..Kan nån själ förklara detta?

Recommended Posts

Postad

Jag sitter och läser uppsattser om det här med progressive scan och interlased scan men ja får inget klart för mig. Vad är skilnaden på att använda 24fps och 25fps? Och om man vill få ut den bästa möjliga slowmotion ur det vad ska man välja och hu ska man gå till väga?

Kan inte nån här skriva ett kortfattat svar som gör att alla andra oförstående på detta forum också förstår (Inklusive mig). ... så slpper dom fråga om och om igen.

Postad

Det är svårt att märka skillnad på 24fps och 25fps. Spelar du 24fps på en 25fps tidslina går videon ca 4% snabbare, knappast märkbart.

PAL Interlaced = 25fps = 50i = två fält (halvbilder) per bildruta som visas som 50 bilder per sekund på PAL-tv (50hz, 100hz osv.) På progressiv monitor som visar 25fps samsas två fält alltid om samma bildruta.

PAL Progressiv = 25p (25 helbilder per sekund). På 50hz tv visas varje bildruta två gånger.

För slow motion i PAL-land, spela in 50i och sakta ner klippet till 50% för att få 25fps. Om möjligt, spela in 50p (50 hela bilder per sekund istället för halvbilder) och lägg ut på 25fps-tidslina.

För slow motion i NTSC-land, spela in 60i och sakta ner 50% för att få 30fps, eller läs på om ämnet pulldown (rätta mig om jag har fel) för att få till 24fps.

Detta var kortfattat och antagligen fullkomligt obegripligt.

Postad
Jag har för mig att bakgrunden till att det finns 24fps är att det från början var vanligt i filmvärlden och fortfarande är vanligt där.

Vanligt är väl en underdrift, det har varit 24fps ända sedan ljudfilmen standardiserades 1926...

Postad
Det är svårt att märka skillnad på 24fps och 25fps. Spelar du 24fps på en 25fps tidslina går videon ca 4% snabbare, knappast märkbart.

PAL Interlaced = 25fps = 50i = två fält (halvbilder) per bildruta som visas som 50 bilder per sekund på PAL-tv (50hz, 100hz osv.) På progressiv monitor som visar 25fps samsas två fält alltid om samma bildruta.

PAL Progressiv = 25p (25 helbilder per sekund). På 50hz tv visas varje bildruta två gånger.

För slow motion i PAL-land, spela in 50i och sakta ner klippet till 50% för att få 25fps. Om möjligt, spela in 50p (50 hela bilder per sekund istället för halvbilder) och lägg ut på 25fps-tidslina.

För slow motion i NTSC-land, spela in 60i och sakta ner 50% för att få 30fps, eller läs på om ämnet pulldown (rätta mig om jag har fel) för att få till 24fps.

Detta var kortfattat och antagligen fullkomligt obegripligt.

Bra förklaring men inte allt som stämmde, har du en kamera som kan filma ex 50p så kan du med fördel använda ex 25p men filma i 50fps.. Blir bra mycket bättre kvalite än 50p som då får dela på samma yta. 50p är ett realtidsformat, dvs det där 1 sek istället för traditionella 25 frames då består av 50 frames. Detta är dock fördelaktigt att att filma i sportsamanhang eller liknande där du inte vill köra slow men få en bättre frysframe eller en mjukare rörelse

Detta exempel stämmer då med HVX/HPX/EX serierna

Med EX kan du dessutom filma i 24p/60fps vilket ger ca 2,5 ggrs minskning i farten.

Postad
har du en kamera som kan filma ex 50p så kan du med fördel använda ex 25p men filma i 50fps
Nu får du gärna säga till om jag är ute och cyklar, men det känns som att det var precis det jag skrev. Jag använde bara termerna att filma i 50p och spela upp det i 25fps för att få halverad hastighet. Att filma 50 helbilder per sekund måste ju ändå vara bättre än att filma halvbilder när man är ute efter att göra just slow motion?
Postad

tack så mycket för svar:)

Jag fortsatte och surfa runt och lete efter svar och efter ett tag så hitta jag den här filmen på vimeo:)

Det är värt att ta en titt då han beskriver 24fps ganska smart.

Tack så mycket

/MVH Patrik:)

Postad
Nu får du gärna säga till om jag är ute och cyklar, men det känns som att det var precis det jag skrev. Jag använde bara termerna att filma i 50p och spela upp det i 25fps för att få halverad hastighet. Att filma 50 helbilder per sekund måste ju ändå vara bättre än att filma halvbilder när man är ute efter att göra just slow motion?

Nej det är inte samma.. 50p ger samma dataström som 25p och båda representerar en sekund.

Om du filmar i 50i och spelar upp det är det fortfarande 25 frames/sekund

Dock kan jag hålla med att 50p garanterat är bättre än 50i just för att göra slow i post men har du alternativet på din kamera att filma i 50p så har du garanterat alternativet att filma i 25p/50fps istället vilket ger ett betydligt bättre resultat. Ex på EX-serien får du då dubbla dataströmmen vilket ger dubbelt så mycket information för datorn att jobba med. Hoppas det inte rörde till det för mycket

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...