Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena;)

Jag är ny på forumet men har filmat väldigt länge och är ganska erfaren men dock inte när det gäller Full HD. Nu tänker jag gå över till Full HD:)

Mitt problem är att jag inte vet vilken kamera jag ska köpa. Jag har hört att det finns något smo heter att filma i "Progressive", men vad är det? Man kan se på vissa kameror att det står 10800p och på vissa står det 1080i, vad menar dom med p och i?

Så om ni erfarna skulle mig några tipps vad skulle ni säga till mig att köpa (jag har en budget på runt 8-9000kr.

Mycket Tacksam för svar

/MVH Patrik:)

Postad

Det finns inget in din budget. Sattsa istället på HDV och Canon:s HV30 eller dylikt. Just nu billigaste 1080p är Sony EX1, som är din budget x 10.

Progressive kom i och med "härmningen" av filmkameran som filmar hela bilder x antal gånger per sek.

Interlaced är motsvarigheten till de gamla bildrörsTVaparaterna. Håller om jag inte tar fel lägre upplösning än vad Progressive medför.

Postad
Hade för mig att HMC150 har ett 1080i chip som det utgår ifrån? Men har svårt att finna info om den.

"...incorporates three 1/3-inch progressive CCD imagers to produce stunning 1920 x 1080 resolution picture quality far exceeding older Long GOP formats like HDV..."

Postad

Vad jag har läst så har HV20/HV30/HV40 en progressiv CMOS-sensor men först med HV40 så kan du fått ut en ren 25p-signal utan s k pulldown addition (PF25).

Postad
Vad jag har läst så har HV20/HV30/HV40 en progressiv CMOS-sensor men först med HV40 så kan du fått ut en ren 25p-signal utan s k pulldown addition (PF25).

Problemet med dem är att det inte är "full HD" utan bara 1440x1080 eftersom HDV sätter begränsningen.

Canon HF s100 blir den som löser det problemet.

För 12 500 får man en kamera med 6 miljoner pixlar för video. Progressivt. Förmodligen bäst i klassen.

Skulle vara kul att prova den när den kommer ut på marknaden om ett par veckor.

/KN

Postad
"...incorporates three 1/3-inch progressive CCD imagers to produce stunning 1920 x 1080 resolution picture quality far exceeding older Long GOP formats like HDV..."

saxat direkt från panasonic eller?

Är väl en upres på den precis som andra panasonic kameror vågar jag sätta pengar på.. speciellt då de inte har några CCD chip ens i sina HVX/HPX kamerorserier som filmar i högre res än 920x540

HDV vars format är 1440x1080 är också upres till 1920x1080 på en dator.. fortfarande är det 1440 i mina ögon.

Sen att bilden kan vara stunning osv det säger jag inget om men siffror är i 9 fall av 10 skitsnack i kameravärlden ;) Läs som sagt Creativecow artikeln om bla RED´s 4k kameror som i verkligheten är närmare 1k...

Postad
Problemet med dem är att det inte är "full HD" utan bara 1440x1080 eftersom HDV sätter begränsningen.

Canon HF s100 blir den som löser det problemet.

För 12 500 får man en kamera med 6 miljoner pixlar för video. Progressivt. Förmodligen bäst i klassen.

Skulle vara kul att prova den när den kommer ut på marknaden om ett par veckor.

/KN

Testade den förra veckan faktiskt.. ser helt ok ut MEN är ingen revolution direkt. Jag har övervägt att använda den som 2nd kamera för bloggen / behinde the scenes osv på grund av den underbara storleken då den ändå ger viss manuell kontroll utanför menysystemet =)

Tyvärr är det trots allt 17mbit dataström.. dvs nästan hälften av en äldre DV-kamera som ex VX2100..

Bra sensor och hyffsad optik för en småbildskamera dock =)

Men priset jag fick höra var närmare 17-18000:- vilket jag kan tycka är på tok för mkt för den kameran.

Postad
saxat direkt från panasonic eller?

Är väl en upres på den precis som andra panasonic kameror vågar jag sätta pengar på.. speciellt då de inte har några CCD chip ens i sina HVX/HPX kamerorserier som filmar i högre res än 920x540

Jo det är Panasonics text. Och ja, chipet är 960×540.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...