Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det har tidigare ställts frågor i forumet om huruvida man kan spela in DV-material från band till datorn via USB.

Jag skulle vilja streama video från kameran till datorn direkt för att göra chroma key-effekter direkt i datorn.

Det ska användas till undervisning för barn, så kvalitetskraven är inte jättehöga, men det är bra om det är PAL-upplösning så vi kan bränna en DVD av resultatet. Någon som vet en kamera som kan det?

Postad

Svarar på mig själv:

Hörde av mig till Sony, Panasonic och Canon. Ingen av dem har några nya produkter som kan mata ut bild via USB. Endast vissa DV-kameror som kan det (på Sony kallade de funktionen för USB stream).

Det verkar tyvärr som om live-output är på väg bort.

Postad

Huum med min gamla Sony PC330 kunde du stream direkt via usb.. men då får du bara den kvalite en vanlig webkamera med bra optik skulle haft.. usb har ju den databegränsningen tyvärr.. Annars kan du ju faktiskt göra exakt samma sak med cromakey i Photobooth som medföljer alla nya Apple datorer, antingen med den inbyggda webkameran eller med en extern usb kamera. PM:a mig så kan jag berätta mer. Jag har byggt den lösningen för ex Kulturmuseet utställningen här i stan.

Snacka med Max_H här på forumet angående om det går att göra med OnLocation mjukvara från Adobe.. har inte testat den men där kanske det skulle gå..? Vet att du där får en livebild via Firewire på alla kameror skulle jag gissa

Postad

OnLocation kan tyvärr bara spela in en ström åt gången och inte utföra några effekter på denna...

Endast via firewire i denna version, men andra funktionalitet för andra källor än FW är under utveckling.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...