Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har jobbat med ett projekt i Final Cut Express med upplösningen 720x576. Efter att ha exporterat ut den färdiga videon, utan någon storleksförändring, så ser videon pixlig ut. Och det tycks vara så oavsett vilket filformat jag väljer. T o m AVI i okomprimerad form ger samma pixlighet.

Jag har gjort en skärmdump av det aktuella fallet, som kan ses här: http://tmp.adamhaglund.com/prntscrn-fc-vlc.jpg

Till vänster är hur bilden ser ut i Final Cut innan export (i 100 resp 200%) och till höger är videon som den ser ut när den spelas upp med VLC efter export.

Ska det vara så här? Eller gör jag något fel?

Tacksam för hjälp!

/Adam

Postad
Svårt att säga exakt vad det är. Men kan det vara så att timeline(seqvensen) i FCE är inställd på en högre upplösning? T.ex. 1080p?

Tack för svar.

Var hittar jag info om timelinens upplösning?

Men, eftersom jag exporterade ut i "current" upplösning så borde väl den högre upplösningen följt med ut...?

Postad
Det blir nog så för alla om man förstorar bilden till 200% Bara den ser bra ut i 100% så borde det vara lungt

Nej, skillnaden är stor även i 100%, även om det inte syns så tydligt på den här skärmdumpen (det var därför jag gjorde den i 200%).

Jag förstår helt enkelt varför den visas fint och bra i Final Cuts viewer, men blir pixlig efter export. Något har hänt, och jag vet inte vad.

Postad

Jag har exporterat ut till olika format - AVI, mp4 m.fl. - och testat olika inställningar, men allt jag testat har gett samma pixlighet.

Om jag vänder på frågan: Hur borde jag exportera ut det för att få bästa möjliga kvalitet?

Postad

Du borde testa Export -> Quicktime movie (dvs INTE quicktime conversion).

Current settings, Audio & Video.

Den filen öppnar du sen i Quicktime och trycker [apple] och I för info.

Ta en skärmdump på informationen och posta den här. Jag misstänker att du redigerar i en timeline med lägre upplösning. Eller att du ställt in i settings att FCE ska rendera i lägre upplösning för att spara tid.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...