slrslr Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 Som topic lyder så är det här första sidan jag har skrivit, jag har försökt så gott jag kan att förstå mig på final draft och hoppas att jag har använt mig av rätt metoder så att det blir enkelt att läsa det här. Det är bara en sida och det handlar egentligen om ingenting, jag vill ha kritik och konstruktiv kritik på det jag har skrivit, vad gör jag för fel och hur kan jag förbättra det hela? Hoppas jag inte gör några lite mer erfarna personer här upprörda nu.battle090215.pdf 0 Citera
jbergman Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Du måste lära dig att tänka i bilder, och du måste hålla kameran utanför manuset. Du skriver "two men" utan att beskriva dem, och du skriver "a battlefield" utan att beskriva det etc. Det blir fullständigt obegripligt. Om manuset hade varit längre hade jag ändå gett upp på första sidan, för det var verkligen inte bra. Och ytterligare ett tips är att skriva på svenska istället för på dålig engelska, alternativt att du lär dig att skriva på bra engelska. /Jakob 0 Citera
jonkanon Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Formatering är ju som sagt inga problem just därför att det finns program som sköter den biten. Men för att andra ska orka läsa så är det helt korrekt att formatering underlättar och vissa rör det ens inte med tång om det ser för bråkigt ut. Annars instämmer jag med ovanstående. 0 Citera
Shelly Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Nej, inga kameraanvisningar som de övriga har sagt. Det är jobbigt då man läser och måste zooma i huvudet och så vidare, man vill bara läsa och inte behöva bry sig om allt det tekniska (inte just nu i alla fall). Lite mera info om personerna, är de unga eller gamla tex. Mer info om allt, är det dag eller natt? Är det ett modernt slagfält? Vilken typ av kläder har de på sig? 0 Citera
slrslr Postad 16 februari 2009 Författare Postad 16 februari 2009 Tack för svaren, ni verkar veta vad ni pratar om, utan tvekan men det som får mig att undra varför man inte skall ta med det här med kameraanvisningarna är när jag läser dessa "hollywood" manus så tar de alltid med hur kameran beter sig i vissa fall, om bilden fadar in eller inte. För mig känndes det som att det hade varit rätt känsla med att kameran går från topp till tå men nu när jag tänker efter så är det väl upp till regisörren hur det skall vara, han/hon vill egentligen bara veta vad som skall framgå? Anledningen till att jag skriver på engelska är för att jag är intresserad av den amerikanska marknaden, kan väl knappast skriva på svenska då? Visst att det är dåligt skrivet men är det verkligen fel på engelskan? :/ 0 Citera
Shelly Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 I ett så kallat shooting script (det slutgiltiga manuset man använder sig av då man ska spela in filmen) har man med kameraanvisningar och detta är regissören som har skrivit till. Annars är det manusförfattaren som skriver och använder sig av så få anvisningar som möjligt, sedan blir det upp till regissören att bestämma hur man ska tolka det som står skrivet. De flesta manus har med ”Fade in” som inledning och sedan ”fade out” som slut men det är många som skippar det nuförtiden. (Baserat på det jag har läst i alla fall.) Om du vill att kameran ska gå från topp till tå så får du försöka ”lura” regissören så att han tror att det är han som har kommit på det. Man kan skriva tex att Person A granskar person B. Börja med att beskriva tex håret och gå sedan neråt mot skorna. Engelska är inte klockren men man förstår ju vad du menar men säga vad man vill, vi svenskar vill så gärna vara duktiga på engelska men de flesta av oss är bättre på svenska och ibland kanske vi måste erkänna oss besegrade. Man kan alltid skriva ett manus på svenska och sedan ha det översatt till engelska av någon professionell översättare. Fast å andra sidan kommer inte din engelska bli bättre av att skriva på svenska. Jag tycker att du ska skriva och ha kul. Läsa så många manus du kommer över. 0 Citera
slrslr Postad 16 februari 2009 Författare Postad 16 februari 2009 Nåväl inga kamerananvisningar, är det något jag vill att kameran skall göra så ska jag försöka få det i karaktärerna istället. Får man skriva vad människan ser då? Typ om filmen börjar med en bilverkstad och man vill att filmen ska börja med bilverkstadens skylt, är det återigen upp till regisörren? Kanske dåligt formulerat? 0 Citera
Johanness Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Du skulle ju kunna beskriva det, liksom att skriva tillexempel "EXT. ERIKS BILVERKSTAD - DAG" och beskriva att det börjar ute, och då finns en chans att det börjar med skylten, och sen kanske tiltar ned(om det är en skylt liknande McDonalds skylten, en sådan som är uppe i luften) till entrén och sedan kanske byter till inomhus? 0 Citera
John Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Förslag på Bilverkstads scen. EXT. RUTGERS AUTO SHOP - DAG En sliten skylt med verkstadens namn: RUTGERS AUTO SHOP, vilar över den förfallna bilverkstaden. Inne i verkstaden, bakom ett par krackelerande gamla verkstadsdörrarna i blåmålat trä, står, RUTGER 65, klädd i ett smutsigt och trasigt blåställ, med huvudet i huven på en solblekt Volvo från 75. Ned oljad sträcker Rutger på sin knakande rygg och sträcker sig efter en flaska på arbetsbänken. ---- Ja det var ett snabbt skrivet litet förslag på hur man kan skriva.. Om man börjar med skylten.. så blir det nästan automatiskt att man visar den först. 0 Citera
slrslr Postad 17 februari 2009 Författare Postad 17 februari 2009 Tack för tipset! Sitter i finaldraft och skriver och en sak fick mig att fundera över är att jag inte har valet "extensions". Scene Heading Action Character Name Dialogue Parenthetical Extensions Transition Shot De kommandona skall tydligen vara de vanligaste man använder och jag fattar alla men undrar varför inte extensions är med. Det är väl ganska viktigt att veta hur en persons röst är hörd, om den t.ex. är off screen? 0 Citera
jbergman Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Extensions börjar inte på en egen rad, så det är inte så konstigt. Allt du behöver göra är ju att sätta en parentes efter ett karaktärsnamn. /Jakob 0 Citera
jonkanon Postad 18 februari 2009 Postad 18 februari 2009 Efter karaktärsnamnet så skriver du "(" så kommer alternativen upp. Och så läste jag vad herr bergman hade skrivit ;) 0 Citera
slrslr Postad 23 februari 2009 Författare Postad 23 februari 2009 Någon sida ni tipsar om där det finns en massa manus att ladda ner och läsa? 0 Citera
Shelly Postad 23 februari 2009 Postad 23 februari 2009 Någon sida ni tipsar om där det finns en massa manus att ladda ner och läsa? På http://www.imsdb.com/ finns det en hel del manus, dock av ganska blandad kvalitet, ibland är det transcripts och inga riktiga manus och ibland verkar det som om någon amatör har skrivit ett manus baserat på filmen. Men en del är helt korrekta, tex manuset för ”Big Fish”. En del manus är utgivna som bok så på ett välsorterat bibliotek skulle man kunna hitta några, eller så kan man önska sig då man fyller år. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.