Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

nu kommer jag med mina MAC / PC problem, eller rättare sagt, jag är förvånad hur svårt det är att växla dator.

Jag redigerar i PC / CS3 mijö, där jag deinterlacare alla mina mpeg2 filer (XH A1 1080i) till Lagarith codec (50P 960x540).

Nu skall vi göra ett projekt där merparten av alla filer kommer vara enligt ovanstående. Men imorgon sticker en tysk kameraman iväg till africa och skall filma lite åt denna produktion.

Problemet är att han filmar med en panasonic HVX200 (p2 kort) som lagrar på minnes kort (DVC PRO HD?), samt att han gör capture på sin Macbook Pro i Afrika. Hur skall han göra för att jag senare på enklast sätt kan ta in filerna i min PC och redigera i mitt CS3/50P projekt???

Hur funkar det med kort? Är det filer med redan klara fil-ändelser oberoende på om man tar in dem i mac eller pc. Dvs han kan "lägga över" filerna från sitt kort till sin Macbook, och jag sedan flyttar över dem till min PC och gör någon sorts batch convert till lämpligt codec???

Snälla, han sticker imorgon bitti, och det vore nice att dra iväg ett mail till honom ikväll, om hur jag vill han skall spara all klipp.

TACK!

Peter

Postad

Har han också Premiere CS3, eller kör han något annat program? För om ni båda kör samma program känns det ju som att det inte borde vara några massiva problem...

Postad

han har mac, och jag har pc.

han skall inte redigera eller post något, jag vill bara ha hans filer på ett smidigt sätt för redigering på PC, men han kommer mellan lagra alla klipp på sin Mac.

Postad

Om du vill klippa i 50P så bör han filma i 50P, det är bara att ställa in det i kameran. Sen om det ska vara 720 eller 1080 får ni komma överens om.

Det är när man blandar P och i det kan bli lite stökigt i vissa program om det inte finns hårdvarustöd.

Om han sparar från P2 kort rakt av så hamnar allt i en mappstruktur med video för sig, ljud för sig och metadata för sig. Man importerar bara rotmappen med redigeringsprogrammet. Det är lite olika i olika program exakt hur, men i Premiere är det ganska enkelt.

Postad
Håller med Kimster. Be han sen spara P2 originalfilerna på disken i rätt "original-mapp-struktur" så kan du göra vad du vill med dom sen.

/Max

Spara P2 orginalfilerna på disken? Hur funkar det? kopplar man in kortet i en kortläsare (eller dator) och sedan bara drar över filerna till en mapp? Är detta vad ni menar med orginal filer??? Bara så jag säger till honom exakt hur han skall göra med sin panasonic kamera och sin mac och hårddisk. (för att jag sedan skall enkelt kunna föra över till min pc/CS3

Och detta kommer sedan gå att lägga över till min hårddisk och redigeras i CS3 (läs ej CS4)?

THANKS! Kul, ni får se filmen sen!!

Peter

Extra fråga angående panasonic kameran ovan:

om jag säger till honom att filma i 720P50, så är det alltså 50 progressiva bilder i sekunden i 1280x720 upplösning. Då det rör sig om action sport, så kommer jag be honom filma i 720P50 med slutare kring 1/300. Finns det någon som känner till problem med följande filning???

Tack för all hjälp.

Postad

Jo men precis, man går bara in på P2-kortet som om det vore en extern hårddisk och kopierar rubbet utan att pilla på nånting till hårddisken.

När man sen ska importera det måste man däremot vara noga med att markera att man vill importera root-mappen och inte en massa undermappar.

För övrigt är det ganska lätt att importera P2 i Avid och FCP också :P

Postad

Tack för svaret. Nu vet vi hur vi skall göra.

Sedan i post productionen, är P2 orginalfilerna sjukt stora (720P5)? Går det enkelt att batch-converta alla P2 klipp (ur orginal mappen) till ett lämpligt redigerings codec?

Postad

HVX-kameran sparar MXF-filer till P2-korten. CS3 (uppdaterad) kan klippa MXF direkt.

Det är det som är det lilla fina med HVX-kamerans 100mbits filer, de är inte så hårt komprimerade. Det går åt mer utrymme dock.

Tumregeln är att på maxupplösning (1080) så är 1GB=1min

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...