Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Innan jag tog studenten i våras avslutade jag kursen Rörlig Bild A med att tillsammans med två kompisar göra "fejk"-dokumentären The Game. Den kretsar kring en kille vid namn Jonas som har gått en kurs i hur man raggar tjejer. Han har genom detta fått för sig att han mår så mycket bättre än innan, men ju längre filmen går desto mer blir det uppenbart för både tittaren och Jonas själv vilken stor bubbla han lever i.

Jag blev själv väldigt nöjd med resultatet (jag stod för regi och kameraarbete samt var delaktig i manusarbetet) och vill därför visa upp den här i forumet.

Den är bort åt 27 minuter lång och finns i 3 delar på Youtube, hoppas någon orkar se igenom hela!

Del 1:

Del 2:

Del 3:

Vad tycker ni?

Postad

Kollade på första delen. Lite även på de 2 andra. Kom fram till att det blir väldigt tjatigt. Alla konversationer går ungefär ut på samma sak hela tiden. Ni hade kanske tjänat på att klippa ner den till 1/3. För det känns inte som man lär känna denna karaktär mer och mer genom filmen. Utan han går ju igång med detsamma i första delen och har redan då presenterat sig. Hade varit bra om ni hade haft med en kille med ljudbom (synlig i dokumentären kanske tom). Tråkigt med envägskommunikation eftersom man inte hör vad de andra säger, detsamma med mobiltelefonerna samt intervjun.

Skådespeleriet håller väl antagligen rakt igenom tycker jag nog, även om det blir tjatigt så känns det mesta ganska trovärdigt. Fast att spela självgod och smådryg kanske inte är så svårt...

Kameraarbetet var för det mesta för skakigt och av och till ganska dåligt. Lite mer bildutsnitt hade inte heller skadat.

Postad

de där var ju faktist en underhållande "dokumentär". Kändes som att de är filmat med dold kamera i vissa lägen när han går fram och pratar med folk. Och de kändes som de på deras reaktioner oxå ibland.

Kamera arbetet kan förbättras, men därimot tyckte jag ljudet höll en bra kvalite.

Postad

Syftet med de lite omotiverade inzoomningarna och skakigheten var för att förstärka den dokumentära känslan. För att försvara karaktärsutvecklingen så tycker jag att karaktären utvecklas i en rätt nedåtgående kurva genom filmen, för att slå i botten i slutet.

Envägskommunikationen var väl en resursfråga, om jag ska ha någon förklaring till det. Vi filmade på skoltid och alla som deltar är egentligen bara inplockade på plats där de råkade befinna sig. Vi lät, i och med detta, utomstående karaktärer vara rätt avskalade och tysta för att inte riskera dåligt skådespel helt enkelt.

Var kameraarbetet dåligt även med tanke på syftet att förmedla en dokumentär känsla?

Postad
Syftet med de lite omotiverade inzoomningarna och skakigheten var för att förstärka den dokumentära känslan. För att försvara karaktärsutvecklingen så tycker jag att karaktären utvecklas i en rätt nedåtgående kurva genom filmen, för att slå i botten i slutet.

Envägskommunikationen var väl en resursfråga, om jag ska ha någon förklaring till det. Vi filmade på skoltid och alla som deltar är egentligen bara inplockade på plats där de råkade befinna sig. Vi lät, i och med detta, utomstående karaktärer vara rätt avskalade och tysta för att inte riskera dåligt skådespel helt enkelt.

Var kameraarbetet dåligt även med tanke på syftet att förmedla en dokumentär känsla?

de kraftiga panorerinngs-skakningarna kunde ni nog ha förhindrat. ni bodre ha gjort ett axelstöd för kameran som riktiga reportrar har

Postad

Problemet ligger nog i att ni har försökt göra en övertydlig dokumentär. Mig veterligen kan inte påstå ha sett en "seriös" dokumentär där kameramannen omotiverat använder zoomen. Dessutom ligger det nåt i vad 91Thpe säger om axelstöd. En gissning är att ni använt en mini-DV. Ni har i mina ögon försökt att göra en så seriös dokumentär att den blivit oseriös. Det du nämner om kameraarbetet bekräftar detta. Jag förstår inte varför man ska ha en usel kameraman bara för att man gör en dokumentär. Om ni gör en science-fiction film...ska ni gå på "Cloverfield känsla" då? Alltså...jag förstår inte vad ni fått detta ifrån. Det är en sak om man kollar en Livesändning från mellanöstern eller nåt. Men detta. Nej. Dokumentären ni gjort håller om ni klipper ner den. Och filmar om nästan alla scener utom intervju-delen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...