Gå till innehåll

Har filmat med en hv30, byta upp mig till vad?


Laggie

Recommended Posts

Hej,

 

Om jag skulle byta upp mig i kameraväg så vad skulle jag köpa då?

Har en Csnon hv30 idag som ger bra bild men är osmidigt att använda.

 

Det som känns spontant skulle vara bra är smidigare manuella inställningar så jag på allvar kan börja lära mig den biten.

 

/ Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill fortsätta med canon finns ju Canon xha 1 som, är en mycket bra kamera. Annars finns ju minneskortkameror om man föredrar det arbetsflödet.

 

Några av dessa är:

Hvx200 - En kamera vi använder i vårt företag, mycket bra kamera, dvcpro hd format och 4:2:2. Nackdelen med denna är att den pixel shiftar sig upp till 1080p vilket gör att den blir lite oskarpare än de andra hd kamerorna. Men däremot har den övrlägsna färger.

 

Sony pmw ex1: Grym kamera, dock ganska dyr, spelar in på SxS kort.

 

Panasonic Hmc151: Bra kamera, spelar dock in i AVCHD som är ganska hårt komprimerat och tungt att jobba med om man inte har en bra dator.

 

Men som sagt det beror ju på vilken budget du ligger på. Rent kvalitetsmässigt är xha1:an fantastiskt bra. Även om jag föredrar att jobba med minneskort istället för band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon Xha1 har jag tittat på och den verkar trevlig, dock kanske man ska ta steget till full hd direkt.

 

Jag har även tittat på Sony Videokamera PMW-EX1 men den är lite för dyr tror jag.

 

Finns hvx på blocket ett antal, bland annat dessa.

http://www.blocket.se/vi/19922763.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/20083257.htm?ca=17_s

 

Den stora frågan är, vilken är enklast att få till bra resultat med?

 

Hellre enkelt att få till hyfsat än svårt att få till tokbra, om ni förstår mitt konstiga resonemang.

 

Jag har väll satt en gräns på 40000, men allt är relativt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste slå ett slag för HMC151. Superenkelt och billigt med SD-kort. Riktigt fin bild som lätt tål att jämföras med andra format i samma prisklass. Inte så tungredigerat som jag trodde. Funkar bra på en macbook med final cut express.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla semipro-modeller har förinställningar som spöar billigare kameror. De är lika enkla att använda som rena instegsmodeller. MEN du kan växa med kamerorna.. Viktigaste frågan är om du vill köra med band eller minneskort... Bilden blir du nöjd med i vilket fall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...