Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har gjort om några klipp i MPEG Stremclip och det har gått bra, men en del går inte alls. Det står på 1% efter flera timmar. Dom var förut på CD-RW och är nu DAT filer.

(PS. Jag är en teknisk idiot.)

Postad

Men de har ändelsen .DAT i min dator.

Kanske inte är helt säker på om det hette CD-RW skivor dom låg på först, men det måste det har varit.

Postad

1. Vad du vill konvertera.

2. Vad du vill konvertera det till.

3. Ev frågor...

Din fråga var ungefär (missförstå mig inte), jag hade en plastpåse med ett innehåll. Det har jag nu försökt konvertera till något annat. Ibland blev det inte konverterat. Vad gör jag för fel?

Vill bara hjälpa men det är svårt utan info.

/KN

Postad

DAT-filer är VCD-format, de kan mycket väl ha legat på en CD (spelar ingen roll om det är CD-R eller CD-RW). Vilket format har du exporterat till då? Funkar det att spela upp DAT-filerna direkt i t ex DivX Player eller VLC?

Postad

Jag vill konvertera några filmer i .DAT filer till .mov så jag kan få in dom i Final Cut Express HD.

Jag kan se filmerna i VLC och QuickTime.

Så här ser tex en film ut i QuickTime filmgranskare:

Källa: /Users/Malin/Movies/Blandat/Suede/1999 MTV, ZTV, Musikbyran, Jo Whiley Whos, Jurki, MTV.DAT

Format: MPEG1 Muxed, 320 x 240 bildpunkter

Film-FPS: 25

Spelar FPS: (Tillgängligt under uppspelning)

Datastorlek: 637.07 MB

Datahastighet: 1386.26 Kbit/s

Aktuell tid: 0:00:00:00.00

Längd: 0:01:03:06.08

Normal storlek: 320 x 240 bildpunkter

Aktuell storlek: 320 x 240 bildpunkter (Faktisk)

Postad

ok,

Starta MPEG streamclip

dra filen till det grå fönstret med de fem blå prickarna

välj i menyn FILE -> export to quicktime

sen väljer du Compression: Apple Intermediate Codec (Bra kvalitet om du ska via Final Cut)

Sound: Uncompressed

Frame size: 320x240 (unscaled)

tryck på MAKE MOVIE

välj vart du vill spara filen.

Om det inte skulle funka så kan du byta .dat i slutet på filen till .mpg och prova igen.

/KN

Postad
ok,

Starta MPEG streamclip

dra filen till det grå fönstret med de fem blå prickarna

välj i menyn FILE -> export to quicktime

sen väljer du Compression: Apple Intermediate Codec (Bra kvalitet om du ska via Final Cut)

Sound: Uncompressed

Frame size: 320x240 (unscaled)

tryck på MAKE MOVIE

välj vart du vill spara filen.

Om det inte skulle funka så kan du byta .dat i slutet på filen till .mpg och prova igen.

/KN

Oj, jaha! Det där hjälpte på en film. Men sen funkar den bara några sekunder när jag ska kolla på den i Final Cut Express HD.

Men det finns andra filmer som jag kan se i QuickTime och VLC som i alla fall inte funkar i MPEG Streamclip. Ska jag ändra några andra detaljer tro?

Postad

Betalversionen av quicktime öppnar en del funktioner tex export.

MEPG streamclip är i princip samma sak fast det är gratis.

Kan du spela upp det i Quicktime så går det även i MPEG streamclip. De använder samma codec och "motor".

Det verkar som om du hade en cd-skiva i VCD (Video-cd) format.

En sådan skiva är uppbyggd på ett speciellt sätt för att kunna spelas i VCD och DVD-spelare.

Lite ner på denna sida hittar du hur filstrukturen på en sådan ser ut.

Du behöver lokalisera videofilerna och ev extra ljudspår och konvertera endast dem. Från början låg de i en mapp som heter MPEGAV och har ändelsen .DAT

/KN

Postad
Du behöver lokalisera videofilerna och ev extra ljudspår och konvertera endast dem. Från början låg de i en mapp som heter MPEGAV och har ändelsen .DAT

(Nu fattar jag ingenting. Kom ihåg att jag är tekniskt idiot och nybörjare på det mesta.)

Lokalisera? Vad menas med det, jag vet ju var dom finns.

Konvertera? Det är ju det jag inte kan i MPEG Streamclip.

En mapp som heter MPEGAV?

(Ursäkta om jag är trög. PS. Vad är det för skillnad på ordet streama och konvertera?)

Postad

Nu tar vi på oss metforhatten

Faktor: videosignal/bildsignal = Vatten

"Streama":

Att se till att 'vattnet' flödar i floden från en sjö (sändare) till typ havet (mottagare)

"Konvertera"

Att ta 'vattnet' och gör om det till t.ex. 'vin' eller 'olja'.

'Olja' flödar inte lika bra som 'vatten', alltså är 'olja' mindre bra att 'streama'. Och med det menar jag att vissa vätskor/videoformat funkar mindre bra att streama med pga deras olika kvalitéer/innehåll.

enkelt va? :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...