Gå till innehåll

Återupprepa samma transition mellan många klipp


adamhaglund

Recommended Posts

Jag har en serie stillbilder, ca 500 stycken, som ska sättas ihop till en kort film. En enkel tecknad film, helt enkelt.

För att få övergången mellan stillbilderna mjukare tänkte jag lägga en transition - Cross Dissolve, tror jag - mellan varje bild. Men eftersom det är 500 bilder tar detta enormt lång tid om jag ska göra det klipp för klipp.

 

Så, min fråga är:

Finns det något sätt att automatisera detta på något sätt, så att samma sorts transition automatiskt hamnar mellan varje bild/klipp?

 

Jag använder Final Cut Express.

 

Tacksam för svar!

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

Jag är dock lite osäker... har testat men får det inte att funka.

Alltså, själva "transitionen" ligger ju emellan bilderna, inte _i_ dem. Ska den här manövern funka ändå?

 

Hursomhelst, det jag vill åstadkomma är smidigare bildövergångar. Det är som sagt ca 500 bilder tagna ur samma vinkel, och i varje bild flyttas några objekt. När det spelas upp nu blir det ganska hackigt, och det vore bra om det går att göra det lite mer smooth... Finns det något bra verktyg för detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

men om det är så att du har kameran på samma ställe hela tiden och du upplever att det är hackigt... då är det ju inte att det inte är med någon övergång utan att bilderna är för långa på tidslinjen... du vet... Ett normalt filmklipp här i sverige består ju oftast av 25 bilder i sekunden, det är ingen crossdisolve mellan dessa utan bara väldigt många under kort tid.

Testa alltså att dra ner deras längd, det kommer ta tid med 500 bilder men som vilcans sa så finns det såna dära stopmotion effecter som fixar det åt dig. JAg vet inte var dock

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Det stop motion-effekten gör är alltså precis att göra dissolves mellan bilder, den har alltså inget specifikt med stop motion att göra, men är tänkt att användas till det. Mycket användbart om man inte orkar animera i 25 fps. (Jag har inte använt den effekten bör jag förresten tillägga.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...