Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har jobbat med en film i Premiere Pro och nu är den färdig så jag tänkte att jag skulle exportera den till Encore för att bränna den till DVD. Nu visade det sig dock att min handledare för projektet är för lat för att ordna fram en DVD-brännare så jag undrar om det går att exportera filmen som en fil istället? Hade först tänkt exportera direkt från Premiere men då blir kvaliteten extremt dålig.

När jag har exporterat filmen till Encore sparas det i och för sig en mpeg-2 och en wav i bra kvalitet, går det att lägga ihop de på något sätt?

Förlåt för dumma frågor, hjärnan är helt uttömd nu efter alla problem vi haft med den här filmen.

Postad

Beror på vilken version av Encore du har.

I CS2 - Nope.

I CS3 kan du spara ut det som en Flash-baserad webbsida. Codec blir VP6.

I CS4 kan du också göra detta, men med flera val för storleken och kvaliteten.

Det ska iofs inte vara ngt problem att få ut filmen direkt ur PPro. Alla versioner av PPro (på PC) har klarat av att göra bra Windows Media-filer.

Du kan ju också spara en muxad MPEG2 fil (ljud och bild ihop) så du kan spela upp den i en dator som har en MPEG2 dekoder (eller via VLC eller liknande).

/Max

Postad

Kör själv med Encore 2.0 och exporterar alltid ut en ISO fil (du behöver inte mounta en ISO) som jag sedan bränner med DVD Decrypter. Men också provspelar med VLC player. Simpelt och utmärkt..

Postad
Kör själv med Encore 2.0 och exporterar alltid ut en ISO fil (du behöver inte mounta en ISO) som jag sedan bränner med DVD Decrypter. Men också provspelar med VLC player. Simpelt och utmärkt..

Eh, han hade ju ingen brännare...

Det går ju att exportera ut till en TS_VIDEO-katalog från Premiere och sedan spela upp den med någon spelare som t ex VLC. Eller om du vill använda Encore så spara som ISO och packa sedan upp den på disken med t ex gratis 7-zip och spela upp den från hårddisken.

Postad
Eh, han hade ju ingen brännare...

Hon ;)

Jag måste säga att jag känner mig lite förvirrad. Så här ligger det till: Filmen jag har gjort ska visas i skolor som undervisningsmaterial. Därför behöver jag den på DVD eftersom alla skolor inte har projektorer. Min handledare vill ju dock inte ordna fram en extern DVD-brännare så därför behöver vi en fil vi kan lägga på en extern hårddisk och bränna från en annan dator och så behöver vi en fil som går att titta på direkt från datorn. Vilka filtyper är bäst för det här och hur exporterar jag dem?

Postad

En ISO-fil går utmärkt att kopiera till en DVD i data-form eller till extern hårddisk och går också att spela direkt om du använder VLC media player, som är fri. Förutsättningen för att spela ISO-filen är att den inte använder menyer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...