Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är så att jag har en HV20, som jag kört en röde videomic på. Men då jag ledsnade på att det blev störningar när jag hade en 10 meterssladd, med micken på boom, så köpte jag och min kusin köpte en sådan här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6929254 .

Köpte den i staterna, så fick ge i slutändan 2500, sen delat på två. Så inte så farligt dyrt.

Nu ska vi ha mic/micar till den.

Vad bör man lägga och på vad? Nu är vi bara glada amatörer, så inget svindyrt proffsgrejs nu bara. Har tittat lite på röde ntg-1 eller en sennheiser k6. Men vet inte. Blir nog till att köpa en mic till att börja med, om inte ngn har bra argument att köpa två olika sorter eller så.

När vi spelar in har vi den oftast på en boom, som ngn får hålla i, med sladd in i kameran. Nu med beachteken så får vi ju ballanserad signal, plus har möjlighet att få in två mickar, och har dessutom 48v fantomen i sig.

Vad ska vi investera i?

Postad

Har precis samma uppsättning som du och fick också störningar på bom med Videomicen, ska testa nu med en likadan Beachtek och en NTG2 som går att köra både med batteri eller fantommatning, har dock ingen shockmount (typ SM3) till den än men ska testa den ändå imorgon. NTG2 är ju en ren shotgun, om du vill få en lite bredare ljudbild för t ex användning inomhus så kolla in NT3 eller den något billigare M3, alla är dock mono.

Postad

vad är sm3? Ngt jag missat att man måste ha? Räcker det inte med kamera>beachtek>sladd>mic?

NTG 1 och NTG 2 har jag fattat är samma mic, bara att den ena har inbyggd phantom, medan NTG 1 behöver få sina phantomer utifrån. Jag har ju som sagt det inbyggt i min beachtek, så jag behöver inte köpa med batteri i.

Vad menar du med lite bredare ljudbild, att den är mer rundupptagande? Varför just en sådan inomhus och en shotgun utomhus. Trodde man körde shotgun i olika former för det mesta, så man slipper få med sånt man inte vill ha med bakom kameran osv.

Förklara gärna.

Postad
vad är sm3? Ngt jag missat att man måste ha? Räcker det inte med kamera>beachtek>sladd>mic?

NTG 1 och NTG 2 har jag fattat är samma mic, bara att den ena har inbyggd phantom, medan NTG 1 behöver få sina phantomer utifrån. Jag har ju som sagt det inbyggt i min beachtek, så jag behöver inte köpa med batteri i.

Vad menar du med lite bredare ljudbild, att den är mer rundupptagande? Varför just en sådan inomhus och en shotgun utomhus. Trodde man körde shotgun i olika former för det mesta, så man slipper få med sånt man inte vill ha med bakom kameran osv.

Förklara gärna.

SM3 är en shockmount för typ NTG-mickar så att den inte tar upp ljud via bommen eller så att du kan montera den på kameran om du vill.

jag hade också tänkte nöja med mig en NTG2 men den är ju extremt riktad vilket är bra när du är utomhus och har många bullerkälllor men inte lika nödvändigt inomhus. Ja de andra två är kardoider så det är en aning mindre känsliga för att du riktar micken exakt mot den som pratar. Men om du bara har råd med en så ta en shotgun.

Jag köpte min NTG2 innan jag fick tag i en bilig Beachtek...

Postad

Har du råd med en Sennheiser K6 så skulle jag rekommendera den, den har högre briljans än övriga på låg-nivån & mycket mindre känslig för avstånd.

Annars är det nog ingen överdrift (just nu) att påstå NTG-1/2 saknar all konkurans för sina blygsamma 2 lapp :-)

Postad
Har du råd med en Sennheiser K6 så skulle jag rekommendera den, den har högre briljans än övriga på låg-nivån & mycket mindre känslig för avstånd.

Annars är det nog ingen överdrift (just nu) att påstå NTG-1/2 saknar all konkurans för sina blygsamma 2 lapp :-)

ok, K6 kostar ju bara 3kkr, så kanske ska bli en sådan, om den nu är mkt bättre. Vill ha mest lättanvänd mic, där man inte gör så mkt fel.

Om jag köper en k6, vad är nästa steg, eller klarar jag mig långt och länga med den?

Postad
ok, K6 kostar ju bara 3kkr,

Tänk på att det är ett modulsystem, så du behöver en K6 grundmodul samt en mikrofonkapsel, tex ME64. Då blir det dyrare än 3.000Kr. Det kan vara bra att veta. :)

Postad

Åfan! Trodde en sån (med 66-shotgunkapseln) låg på runt 5000 fullt monterad? Eller är du säker på att det följer med kapsel för dom 3 lapparna??

Jaa, nästa steg...hm, beror på dina krav, faktiskt. :-)

Jag vill gärna säga Sennheiser MKH-416 eller MKH-60, använder själv 416, men beroende på dina kommande krav finns bla Audio Technica's AT4073a som alternativ. Den har inte lika fin topp & klarhet, men kostar ungefär hälften, vill jag minnas.

Många menar på att dom vill gå i omgångar, & öka på kvalitéen undan för undan, men faktum är att jag skulle nog säga att det är mycket mer ekonomiskt att köpa en billiga, överkomlig pryl du trivs med & sen byta direkt till dom roliga prylarna!

Chansen finns dessutom, när du växt ur exempelvis en K6:a, att du skulle växa ur en måttligt bättre mick ganska raskt åsså.

Exampelvis Sennheiser MHK-416, Schoeps CMIT 5U eller Neumann KMR-82 är inte mickar man växer ur. Man kompletterar dom med andra för andra ändamål, men man växer aldrig ur dom :-)

Postad

Å som av en händelse råkar ju kingen ha en mkh416 som ligger å skräpar,du kan ta den för 2k om du vill!PMa bara,el om de bråttom:Fred 070/3483631 Å du,det e riktigt bra grejjer de där

Postad

Om cirka en vecka kommer jag få en helt ny K6 med en ME64 och även vindskydd, och en riktig päls. samt elastisk upphängning som går att sätta direkt i blixtskon på kameran.

Alltihop kommer vara helt nytt i kartong när jag får det (inte fått det levererat än) och jag har insett att det nog var lite av ett felköp innan jag ens fått prylarna.

Så jag är villig att sälja till ett sjysst pris. Nypris för alla dessa prylarna är ca 6500-7000 så vi får väl klura lite på priset om nån är interesserad men jag tycker väl att 4500-5000 är sjysst med tanke på att det alltså rör sig om helt nya opöppnade oanvända felbeställda prylar.

Postad

hmm, jaha, den där K6 behövde lite mer grejs på sig, attans, ja då slutar det på en 5000:- åt minstone.

Kanske får bli en NTG-1 till att börja med. Om det nu inte finns ngt bra mellan ting, mellan ca 2000kr och 5000Kr, ganska stort gap där ju.

Sen när jag menade vad nästa steg blir när man ska köpa fler micar, menade jag inte just att uppdatera med en likadan som man har, fast bättre. Utan mer vilka andra typer av mickar man bör ha i sin micväska, och lite vad man ska ha dem till. En riktad mic e väll kanske inte det bästa i alla lägen.

Postad

Nu blir det så att jag ska köpa mig en sennheiser K6 med en ME66 till. Hittade en beg, som jag får för 2600kr. Bra pris tycker jag.

Nu till nästa fråga, jag vill kunna köra m/s konfiguration.

Så jag behöver en 8mic, vad köpa? vill inte lägga för mkt, då jag antar att krutet bör vara på riktmicen, då det är där som det viktiga ljudet tas upp. Bakgrundsljudet får bli lite nerprioriterat. Så en inte allt för dyr mic vill jag ha. Sen ska den ha samma form som en K6an. så man kan sätta dem brevid varandra, och trycka in dem i en zeppelinare. Den behöver inte heller ha inbyggt baatteri, då jag har externfantommatning.

Postad

hmm, antar att det inte finns ngn åtta mic, i videoformat under tio tusen, den ända jag hittar är en sennheiser, som e svindyr.

Den billigaste som har åtta upptagning överhuvudtaget som jag hittar är Röde NT2-A.

Fråga är om en sådan skulle funka?

Postad
hmm, antar att det inte finns ngn åtta mic, i videoformat under tio tusen, den ända jag hittar är en sennheiser, som e svindyr.

Audio-technica hade en mikrofon som hette AT835ST som kan spela in M-S Stereo som idag heter BP4029. Jag har AT835ST och har labbat lite med dess olika inspenlningslägen och använde mest Stereo Wide och ibland Stereo Narrow. Mid-Side har jag bara använt vid två tillfällen. Det var några år sedan jag köpte den så jag minns inte priset på den.

Nackdelen jag upplever med den mikrofonen är att Mid-kapseln är väldigt snäv. Det räcker med att peka väldigt lite fel så dippar ljudet märkbart. Det är självklart en stor fördel i många sammanhang, men för mina behov var det många gånger en nackdel.

Så, kolla upp Audio-technica BP4029 och se om den är något för dig. :)

Postad
Audio-technica hade en mikrofon som hette AT835ST som kan spela in M-S Stereo som idag heter BP4029. Jag har AT835ST och har labbat lite med dess olika inspenlningslägen och använde mest Stereo Wide och ibland Stereo Narrow. Mid-Side har jag bara använt vid två tillfällen. Det var några år sedan jag köpte den så jag minns inte priset på den.

Nackdelen jag upplever med den mikrofonen är att Mid-kapseln är väldigt snäv. Det räcker med att peka väldigt lite fel så dippar ljudet märkbart. Det är självklart en stor fördel i många sammanhang, men för mina behov var det många gånger en nackdel.

Så, kolla upp Audio-technica BP4029 och se om den är något för dig. :)

Tack för tipset. Kanske skulle vara ngt för mig, om det är så att man kan få ut en monosignal bara från åtta delen. Om du förstår.

Dock e den nog alldeles för dyr. Möjligen om man hittar en billig beg.

Men det finns iaf ngt, åt det hållet man e ute efter.

Postad
Kanske skulle vara ngt för mig, om det är så att man kan få ut en monosignal bara från åtta delen.

Det är ju så det fungerar i alla (?) M/S-mickar, en kapsel sitter främst och tar upp ljud rakt fram och en kapsel sitter mitt i och tar upp ljud åt vänster och åt höger, dvs två monokanaler.

Så ja, du kan få ut bara sidokapseln om du vill, eller bara fronkapseln eller båda eller kombinera ihop båda till en stereosignal från en AT835ST/BP4029 eller göra om dom båda kanalerna manuellt i redigeringen. :)

Postad
Det är ju så det fungerar i alla (?) M/S-mickar, en kapsel sitter främst och tar upp ljud rakt fram och en kapsel sitter mitt i och tar upp ljud åt vänster och åt höger, dvs två monokanaler.

Så ja, du kan få ut bara sidokapseln om du vill, eller bara fronkapseln eller båda eller kombinera ihop båda till en stereosignal från en AT835ST/BP4029 eller göra om dom båda kanalerna manuellt i redigeringen. :)

ok, låter bra. Fast den är ändå på tok för dyr.

När man får pengar osv så får man väll söka igenom ebay efter en.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...