JRvideo Postad 9 januari 2009 Postad 9 januari 2009 Hej Jag har en DVD som ska säljas i sverige men även i usa- Måste man göra en NTSC eller vad det nu heter och en Pal dvd? Eller kan man göra en skiva bara???? 0 Citera
Pehrbau Postad 9 januari 2009 Postad 9 januari 2009 Jag vill nog säga att du måste göra en särskild skiva för NTSC. De flesta spelare hos oss i Europa kan också spela NTSC men det är mycket ovanligt att USA spelare klarar PAL. Däremot går det i regel att spela upp dem på en dator. 0 Citera
JRvideo Postad 9 januari 2009 Författare Postad 9 januari 2009 Tack för snabba svar Okej jag förstår, är det svårt att i premiere pro m.m. att göra om allt till ntsc? Eller måste man så att säga backa hela arbetsflödet? Jag vet inte hur bra det kommer att sälja i Usa så om det handlar om att skapa ett helt nytt proj och göra om allt så får det kanske vänta. 0 Citera
StenR Postad 9 januari 2009 Postad 9 januari 2009 Du kan ju exportera ut i ntsc mpeg2 från ditt pal-project och sedan göra en ntsc-dvd i encore, så gör jag. Finns dyrare lösningar vet jag. Du kan kanske också kan exportera ut dv ntsc och importera i ett ppro ntsc-projekt och göra nya dvd-menyer där?? 0 Citera
Pehrbau Postad 10 januari 2009 Postad 10 januari 2009 Precis likadant har jag gjort i Edius. Går utmärkt men jag tycker att det ger en kvalitetsförlust. Det är ju inte heller konstigt med tanke på den stora skillnaden i uppbyggnad av bilden. 0 Citera
JRvideo Postad 10 januari 2009 Författare Postad 10 januari 2009 Okej jag hänger med, ska prova att ta ut en ntsc och sen göra om den i encore. Tack för svaren. Alltid bra att checka av läget här innan man börjar peta runt i sånt man inte kan något om. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.