Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har en DVD som ska säljas i sverige men även i usa- Måste man göra en NTSC eller vad det nu heter och en Pal dvd?

Eller kan man göra en skiva bara????

Postad

Jag vill nog säga att du måste göra en särskild skiva för NTSC.

De flesta spelare hos oss i Europa kan också spela NTSC men det är mycket ovanligt att USA spelare klarar PAL.

Däremot går det i regel att spela upp dem på en dator.

Postad

Tack för snabba svar

Okej jag förstår, är det svårt att i premiere pro m.m. att göra om allt till ntsc? Eller måste man så att säga backa hela arbetsflödet?

Jag vet inte hur bra det kommer att sälja i Usa så om det handlar om att skapa ett helt nytt proj och göra om allt så får det kanske vänta.

Postad

Du kan ju exportera ut i ntsc mpeg2 från ditt pal-project och sedan göra en ntsc-dvd i encore, så gör jag. Finns dyrare lösningar vet jag. Du kan kanske också kan exportera ut dv ntsc och importera i ett ppro ntsc-projekt och göra nya dvd-menyer där??

Postad

Precis likadant har jag gjort i Edius. Går utmärkt men jag tycker att det ger en kvalitetsförlust. Det är ju inte heller konstigt med tanke på den stora skillnaden i uppbyggnad av bilden.

Postad

Okej jag hänger med, ska prova att ta ut en ntsc och sen göra om den i encore. Tack för svaren. Alltid bra att checka av läget här innan man börjar peta runt i sånt man inte kan något om.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...