Pelleman Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Står inför att köpa en videokamera. Har aldrig ägt någon tidigare. Efter att ha forskat runt lite på olika forum (som ofta hänvisar hit!) så har jag beslutat mig för att mjukstarta lite. Först var jag inne på att damma till med 8-9000kr men eftersom jag är nybörjare och har mycket att lära mig och många fallgropar att undvika så sänker jag ribban till 5000kr. Kriterier: Användningsområde: semestrar, barnens skolavslutningar osv. Inga Lars von Trier ambitioner. Gränssnitt: skall kunna överföra material till en Mac och redigeras däri. Önskemål: så mycket bildkvalitet som möjligt för pengarna. Helst ett känt märke som Sony, Panasonic eller Canon. Först trodde jag att det var HDD/Flash som gällde nu för tiden men det verkar som om många entusiaster menar att mini-DV har vissa fördelar så därför låter jag det vara öppet. Om man kan få bättre bildkvalitet och redigera lättare med en DV-kamera för samma eller mindre pengar så föredrar jag band. Prioriteten ligger på filmkvalitet, inte att "ha det senaste". Most bang for my buck... Låt expertisen flöda! 0 Quote
j3n5 Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Denna: http://www.blocket.se/vi/19600314.htm?ca=5_s //jens... 0 Quote
Pelleman Posted January 8, 2009 Author Posted January 8, 2009 Känns lite... overkill. Ser inte ut som något man har med sig överallt direkt. 0 Quote
Pelleman Posted January 8, 2009 Author Posted January 8, 2009 Vad tycker ni om detta? Hur ser ni på att Sverigedemokraterna kan få 1 000 000 kronor i bidrag varje år för sin ungdomsverksamhet? Tycker ni att det är rätt eller fel? Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, tycker det är onödigt med dessa bidrag. Tycker du att det är viktigt att ha med i beräkningarna när man skall välja videokamera? 0 Quote