Jump to content

Vad händer med min dator?

fossen

Recommended Posts

Hej.

Min dator har börjat uppföra sig alltmer skumt på senare tiden.

Ibland så kommer det massa vita prickar på vissa ställen på skärmen.

Sen så tänkte jag ta en print screen av det för att visa er, men när jag la in printen i ps för att spara så försvann prickarna, från självaste printen.

Jag har försökt att replikera problemet i ps så här ser det ut:

http://img504.imageshack.us/img504/4823/wtfrj6.jpg

WTF?

Jag har ingen aning vad som händer, är det hårdvaraproblem eller är det drivrutinerna?

Hjälp uppskattas.

Kan väl ha med graffekortet eller skärmen att göra, aldrig hört talas om ett sådant problem, du kanske borde leta runt på internet (förutom på voodoo då.) eller snacka med en datorfirma, det är två bra sätt att få hjälp på. Jo förresten, är prickarna alltid bara i preview fönstret eller gjorde du bara så så vi fick en viss förståelse i problemet? för om det bara är prickar där skulle det väl kunna ha att göra med preview-format/upplösning? rör prickarna på sig? gör de inte det kan det väl vara ett problem liknande detta?

• 2 months later...

När jag softmoddade mitt grafikkort, det var ett 9800 se till pro så blev de gröna prickar bland texturer osv, dessade fastnade också på printscreen, de var eftersom grafikkortet ritade detta så, Fartligt eller inte, jo klart farligt. Ditt fall känns de som du har några störningar i skärmen just mellan mörk och ljusa pixlar är de ju längst "Sökartid", kan ju ha något med detta att göra.. Testa ställa om din uppdateringsfrekvens, Hatchen (Stava?)

Eventuellt ifall du har stöd för 2 skärmar så testa att koppla in båda på split screen.. Blir de bara på ena kan du nästan vara helt säker på att de är skärmen, Eventuellt den utgången på graffikkortet.!

Hoppas de var till någon nytta :)

//Simon

Edit! prickarna kom i stort sätt aldrig upp i 2d aplikationer, då de knappt krävs något av grafikkortet för att rita.. Så ifall de syns OFTAST när de har med 3d att göra så är de grafikkortet, annars skärmen, Testa annan upplösning eller HZ som sagt :)