Jump to content

Skolprojekt?!

sweden_noobie

Recommended Posts

Tjena, håller på med ett skit tråkigt skolprojekt, och ska göra en informationsfilm om ett visst ämne, räddningstjänsten.

Vi ska bl.a. intervjua personer som jobbar med yrket, filma lite övningar som dom gör, ta dela av deras material när dom jobbar och ha voice over på det hela..

Det är både skittråkigt och skitjobbigt för att vi ska inte "propagera" för något, utan bara visa vad dom gör.

Eftersom jag har huvudansvaret för själva film-delen så ska jag på något sätt försöka planera filmen och försöka skriva något sorts manus och/eller storyboard osv. Men eftersom vi inte riktigt vet hur allt material är/kommer se ut är det svårt.

Någon som har lite tips på hur man planerar? Gärna också tips på hur vi ska utföra hela arbetet om nån har :)

http://www.voodoofilm.org/filmskola/ Lycka till!

planera dom delar eller moment du vill ha med (t.x en rökdykning, uttryckning, hjärt och lungräddning osv. ordningen kommer du fram till underklippnigen, men du kan ju planera upp dramaturgin något innan du kör igång så du vet vad du vill ha med

t..ex vilka vill du intervjuva, på vilken plats (kontoret, i utrycknigsfordonet, utomhus?), vilka frågor vill du ställa och vad för utryckningar vill du ha med.

Tänk på att ha MYCKET material av klippa i 10 min film=minst 2-3 tim band råmaterial. ta mycket närbilder och inklippsbilder så du kan klippa ner utan jump cuts och göra innehållet intresantare.

SUPER VIKTIGT Använd en extern mikrofon! Kill your darlings (klipp bort varenda överflödig sekund)

Säg åt personerna du intervjuvar att inte svara ja eller nej, utan ge berätande svar.

Några tips på vägen.. lycka till som sagt!

http://www.voodoofilm.org/filmskola/ Lycka till!

planera dom delar eller moment du vill ha med (t.x en rökdykning, uttryckning, hjärt och lungräddning osv. ordningen kommer du fram till underklippnigen, men du kan ju planera upp dramaturgin något innan du kör igång så du vet vad du vill ha med

t..ex vilka vill du intervjuva, på vilken plats (kontoret, i utrycknigsfordonet, utomhus?), vilka frågor vill du ställa och vad för utryckningar vill du ha med.

Tänk på att ha MYCKET material av klippa i 10 min film=minst 2-3 tim band råmaterial. ta mycket närbilder och inklippsbilder så du kan klippa ner utan jump cuts och göra innehållet intresantare.

SUPER VIKTIGT Använd en extern mikrofon! Kill your darlings (klipp bort varenda överflödig sekund)

Säg åt personerna du intervjuvar att inte svara ja eller nej, utan ge berätande svar.

Några tips på vägen.. lycka till som sagt!

Så man ska inte skriva nåt sorts manus ö.h.t.?

Fan, jag som redan har börjar :)

Men akn väl göra det bara för att veta lite vad man ska inrikta sig på eller?

Sen kanske man kan som du sa klippa om den, eller?