Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har funderat på en sak.

Det är ju såhär, att i t.ex After Effects så betyder svart genomsynligt, och vit helt synligt. Alltså, om man skulle ha en animering på en svart bakrund så kan man ändra screen mode och få animeringen på lagret under, om ni förrstår vad jag menar? Det blir alltså som en greenscreen.

Vad jag då undrar är om man, istället för en greenscreen (som man måste keya ut) och använda en svart backrund bakom något objekt (då behöver man inte keya ut den, utan bara ändra screen mode). Kanske skulle värt att testa?

Tankar?

Posted

Funkar tyvärr inte. Där du har skugga kommer också att bli transparant. Det behöver inte vara svart för att försvinna med screen mode. även gråa toner försvinner.

t.ex. 50% svart blir 50% opacitet.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Däremot kan du göra en Matt lager där du krossar det svarta och ljusar upp det ljusa så att du får en bild där bakgrunden är helt svart och personen du ska keya är helt vit. då kan du lägga det lagret ovanför originallagret i AE och på original lagret välja TrackMatte Luma Inverted.

Då kommer allt som är svart i lagret ovanför att bli transparant i original lagret.

Lycka till