Jump to content

Showreel Copyright

Gino

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar lite vad som gäller. Jag har gjort en showreel på inslag och annat som jag själv filmat. Som bakgrundsmusik har jag lagt en låt som en känd artist gjort, men endast instrumentalen. Denna Showreel har jag tänkt lägga upp på nätet, youtube och facebook. Så nu undrar jag:

1. Behöver jag lägga till © nånstans i min Showreel för att skydda den?

2. Vad gäller bakgrundsmusiken?

Kostnaden tror jag är beräknat på antalet möjliga tittare/lyssnare och hur ofta den kommer exponeras. Eller kanske det i detta fallet finns en schablom-kostnad.

Oavsett är det rättighetsinnehavaren som ansvarar för huruvida du får tillstånd eller inte.

Maila Stim annars info@stim.se och fråga, de kan säkert tala om hur det funkar.

Vad gäller bakgrundsmusik så har jag gjort två eller tre filmer där jag varit i kontakt med både orkestern och kompositören och kommit överens med dem. Eftersom dessa filmer bara har gått ut i några 100-tal så har det inte kostat mer än några 100:- i ena fallet och i det andra fallet bjöd de på tillståndet. I båda fallen var det krav på att ursprung och orkester skulle finnas redovisat i sluttexterna.

Mina kontakter med STIM har inte givit annat än hänvisning till deras regelverk och för en liten producent utan resurser är det svårt att finna konkreta uppgifter.

Ringde STIM angående en låt i film typ i somras, de kunde inte svara hur mycket det kostade eller vad dem baserar kostnaden på, Om dem baserar vart den visas eller om det beror på längden? Det enda de sade var att det berodde helt och hållet på vilken låt det var. Jag berättade vilken låt och då kunde de fortf. inte svara utan hänvisade till dem som producerat skivan, men dem hänvisade till dem som ger ut skivan i sverige och dem hänvisade tillbaka. Sen gav jag upp.

Jag har väldigt svårt för STIM, men jag gjorde antagligen något fel... Fri musik åt folket!

Du behöver:

1 Kontakta upphovsmannen till verket den/de som skrev låten.

2 Kontakta förlaget som äger rätten till just din inspelning.

Stim hanterar Offentligt spelad musik, tex i en butik eller på radio. Inte i film. Däremot i en del tv-program och Web-TV.

Ta en titt på : Svenska musikförläggareföreningen och IFPI

Sen kommer du förmodligen välja en copyright-fri låt istället...

/KN

Några sekunder av en låt är fortfarande, i allra högsta grad, skyddade.

Enklast vill jag minnas det är att ta kontakt med skivbolaget eller förläggaren. Alla stora låtar är förlagda (no pun intended).

Vet många som fått tillåtelse direkt via artisterna åsså, men vad jag vet får man vara försiktig då så dom faktiskt har rätt att ge ut tillstånd.

Priserna finns inga schabloner för, allt beror på vad berörda parter ber om, & kan gå grån allt mellan helt gratis (plus sync-avgift) till piss-dyrt.

Abba, exempelvis, kostar sjukt mycket. Det är därför man aldrig ser dom i reklam :-)

Priserna baseras inte enbart på snikenhet kontra generositet, som många gärna gnäller över, utan väldigt mycket på om artisten över huvud taget har intresse av att låta sin musik figurera i sånna sammanhang.

Har jag full förståelse för.