Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag satt och tänkte på en sak. Ni vet om man har en bra kamera så blir t ex en personen i bilden skarp men bakgrunden är oskarp. Om man inte har en manuell skärpesinställning på sin kamera och hela bilden blir skarp.. kan man på något sett i efterarbetet göra bakgrunden (utan att använde blue/greensreen) oskarp? Har premiere pro och after effects*

/ReAzoR

Postad

Ett sätt vore att i AE maska ut personen och lägga honom på ett eget lager, sen göra bakgrundslagret suddigt med någon lämplig blur. Det tar kanske lite tid att animera masken noggrannt om personen rör sig mycket, men jag kommer inte på något annat sätt. Detta fungerar i alla fall på halvkroppsbilder, närbilder och dylikt.

Ännu värre blir det om du har en helbild och vill att marken som personen står på (eller väggar och dylikt) successivt ska bli mer suddig ju längre bort från bildplanet den kommer. Då krävs färdigheter som jag inte besitter, men det skulle vara kul att höra om det är möjligt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...