Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag satt och tänkte på en sak. Ni vet om man har en bra kamera så blir t ex en personen i bilden skarp men bakgrunden är oskarp. Om man inte har en manuell skärpesinställning på sin kamera och hela bilden blir skarp.. kan man på något sett i efterarbetet göra bakgrunden (utan att använde blue/greensreen) oskarp? Har premiere pro och after effects*

/ReAzoR

Posted

Ett sätt vore att i AE maska ut personen och lägga honom på ett eget lager, sen göra bakgrundslagret suddigt med någon lämplig blur. Det tar kanske lite tid att animera masken noggrannt om personen rör sig mycket, men jag kommer inte på något annat sätt. Detta fungerar i alla fall på halvkroppsbilder, närbilder och dylikt.

Ännu värre blir det om du har en helbild och vill att marken som personen står på (eller väggar och dylikt) successivt ska bli mer suddig ju längre bort från bildplanet den kommer. Då krävs färdigheter som jag inte besitter, men det skulle vara kul att höra om det är möjligt.