Gå till innehåll

Fråga angående effekt i AE


hjoakim

Recommended Posts

Hejsan!

 

Var ute efter lite inspiration till kommande film jag ska skapa med en canon HF11 kamera och kom över det här klippet

på You Tube.

 

Effekten jag blev intresserad av att använda mig av finner ni ca 0:37 sekunder in i klippet där två personer är i fokus medan resten av omgivnignen går förbi i, som jag upplever det, lite högre tempo och är ur fokus. Ser nästan ut som tiden står still för de två tjejerna :)

 

Är det här något man behöver DOF lins till eller går det att skapa i After Effects? Tänkte även passa på att fråga om ni har tips på bra filter / objektiv för filmning i stadsmiljö samt om någon vet en bra bok/hemsida med introduktion till grunderna i dokumentärfilmning?

 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Effekten uppstår nog när de övriga människorna rör sig och skapar rörelseoskärpa medans de två tjejerna står still mitt i brännvidden i focus och därför skapar dom ingen oskärpa = effekt uppstår.

 

Edit: Kom på att om man ökar bländaröppningen så blir det rörelseoskärpa på dom som rör sig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...