Jump to content

En bra amatörkamera för max 6000kr

krutnasse

Recommended Posts

Hej! Nu är det så att jag tänkte mig att det var dags att skaffa en ny videokamera efter att min gamla Canon MV5 har klappat ihop för gott. Är inte så insatt i videokameror så jag vet inte vad jag ska välja och vad jag behöver. De enda kraven jag har är att kameran ska kunna användas i alla möjliga miljöer, dvs natt, snö osv utan att kvalitén försämras. Filmerna bör också vara lätthanterliga så att redigeringen blir smidig.

Det behöver inte vara en värsting kamera eftersom jag bara kommer använda kameran till småfilmer med polarna och när jag ska på semester, dock vill jag ha en kamera som man kan utveckla sig i filmning. Som sagt, är inte så insatt i videokameror så om ni ger förslag så kan ni gärna förklara olika begrepp etc, om det skulle behövas.

Tja!

Jag vill tipsa om: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22590

Canon HV20 är en bra kamera som du kan utvecklas med. Om länken över inte fungerar eller om man inte får länka så kan du kolla på "annonsering" här på forumet och leta dig ner till en topic med namnet "HV20 + filter.. etc". En vän som säljer denna kamera, som jag tror skulle passa dig, och kostar just 6000kr..

Angående Snö och Natt som du nämde, så blir det svårt att hitta en vanlig kamera som tål sånt eller klarar sånt vettigt. Snö - Regnskydd? Och Natt är väl för mestadels belysning antar jag? Båda går att köpa till såklart.. Kanske finns några mörkerinställningar, men dem ger dig nog nästan aldrig fin bild..

rekommenderar HV20 iaf.

Ja, HV20 är en bra kamera.

Jag äger en själv och är väldigt nöjd med den. Men den är inge vidare att filma i mörker med.

Det ska dock finnas ett sorts trick med exponeringslåset i kameran så att man kan få bra bild i mörker, men jag har inte förstått mig på hur man gör det.

Den använder sig av miniDV band, precis som din gamla kamera, så det är lätt att föra över och redigera med.

Kvalitén på filmen är också skitbra.

Jag rekommenderar också HV20.

HV20 säljs väl knappt längre utan det är HV30 som man lättare hittar...

Vad gäller exponering så testa att ställa in HV20/HV30 på spotlight eller solnedgång, då ska den inte ändra gain-inställningen.

Sen ska man väl också i ärlighetens namn tipsa om att minneskortskameror blir allt populärare, som t ex Canon HF100 , Sony TG3 eller Panasonic S150. Om du inte har ett redigeringsprogram så såg jag ett billigt paket här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=151208