Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Finns det nått filter eller dyl som gör filmen mer film-lik? Filmar en komedi (tänkt hipp hipp och dyl) med dv kamera. Hur ska vi gå tillväga med ljudet så att det inte låter så hemma-filmning-aktikt?

Postad

Bra färg-equlising är ett bra sätt att börja.. en vanlig dv fångar inte färger som en "riktig" filmkamera gör men detta går att bättra på digitalt när du väl har filmen i ett bra redigeringsprogram.

Ljudet låter hemmagjort pga av dålig mic och dålig akustik. Använd ALDRIG eventuell inbyggd mikrofon på kameran, köp en ny fristående och flytta så nära offret som möjligt. Har du inte tillgång till bättre mikrofon så skaffa en massa tyg och liknande och lägg/häng runt i rummet där du filmar, äggkartonger är bäst, men ska du täcka ett helt rum blir det mycket jobb. Även ljudet kan fixas till digitalt, soundforge från sony är ett mkt bra program.

Postad

Äggkartonger är bara en budgetlösning.

Bäst resultat får du av antingen modulväggar eller riktigt tjockt & framför allt tungt tyg som du kan vika för att öka absorbationen!

Själv använder jag inte sällan tjocka ylletäcken eller rejäla mattor för att dämpa av hård akustik, exempelvis betong & liknande, men har jag tillgång till sånna så använder jag helst av allt modulväggar för deras schyssta egenskaper & lättheten att bara smälla upp dom där dom behövs! :)

 

Det går INTE att få bort dålig akustik digitalt. Akustiken är eko, & ett eko ligger tätt samman med direktljudet & går därför ENBART att möjligen maskera lite lätt, men ALDRIG bli kvitt.

Själv tycker jag Soundforge är helt okey, men föredrar Wavelab. har väldigt bra stöd för genuin 32-bitars & arbeter nästan helt i realtid!

Om det sen är bäst för dig är helt & hållet en smakfråga :-)

  • 3 veckor senare...
Postad

Släpp tanken med hönshus-looken...

 

Studio... fine... men på inspelning har man annat att hellre lägga mödan och energin på.

 

Direktljudet är det ljud man alltid vill åt.

Diffusljudet är det ljud som betraktas som bi-ljud... akustiken av ett rum mm.

 

Ju närmare mikrofonen befinner sig, ju större volymskillnad mellan direktljudet och diffusljudet.

 

Alltså... du har mycket bättre ljud och bättre kontroll på ljudet om du är närmare med mikrofonen.

 

Ljud ökar i "kvadrat" och vad det innebär är att; halverar du avståndet till mikrofonen så FYRDUBBLAR du volymen till ditt direktljud.

 

 

Se'n finns det en hel uppsjö av mikrofoner. Riktad mikrofon är dyrare... men oftast bättre i film sammanhang. Vad riktad mikrofon gör, är att den koncentrerar sig på direktljudet och fasar ut diffusljudet. Du får alltså lättre med det ljud du vill ha, medans du slipper otäcka rumsklanger mm. (inte helt... men dom blir lägre)

 

En varm och känslig mick är en Röde mikrofon. Kostar lite drygt 1000 kr... och kallas super-karadoid-mikrofon. Mellanmenbran tror jag också man kan kalla det. Ingen riktad mikrofon alltså... men ganska lämplig för sammanhanget och defenetivt prisvärd.

 

Skulle du däremot ha lite mer penning så är Sennheiser att rekommendera. Men folk har sällan för mycket pengar. (Sennheiser är duktig på riktade mikrofoner)

 

De enda mikrofoner som är värda att nämna har XLR anslutning. Vilket alla billigare Mini-DV kameror INTE har. Därför måste någon löda en övergångskabel åt dig eller köpa dyr adapter. Är man lödkunnig så är det inte så väldigt knepigt att få till en övergång.

 

Kravet är självklart att din Mini-DV kamera måste ha microfoningång.

 

 

 

Filter till ljud för att få ett mer "filmiskt" ljud, är bara att glömma.

 

Shit in = Shit out!!!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...