Jump to content

Filmlook-Komedi


Zhyron
 Share

Recommended Posts

Bra färg-equlising är ett bra sätt att börja.. en vanlig dv fångar inte färger som en "riktig" filmkamera gör men detta går att bättra på digitalt när du väl har filmen i ett bra redigeringsprogram.

Ljudet låter hemmagjort pga av dålig mic och dålig akustik. Använd ALDRIG eventuell inbyggd mikrofon på kameran, köp en ny fristående och flytta så nära offret som möjligt. Har du inte tillgång till bättre mikrofon så skaffa en massa tyg och liknande och lägg/häng runt i rummet där du filmar, äggkartonger är bäst, men ska du täcka ett helt rum blir det mycket jobb. Även ljudet kan fixas till digitalt, soundforge från sony är ett mkt bra program.

Link to comment
Share on other sites

Äggkartonger är bara en budgetlösning.

Bäst resultat får du av antingen modulväggar eller riktigt tjockt & framför allt tungt tyg som du kan vika för att öka absorbationen!

Själv använder jag inte sällan tjocka ylletäcken eller rejäla mattor för att dämpa av hård akustik, exempelvis betong & liknande, men har jag tillgång till sånna så använder jag helst av allt modulväggar för deras schyssta egenskaper & lättheten att bara smälla upp dom där dom behövs! :)

 

Det går INTE att få bort dålig akustik digitalt. Akustiken är eko, & ett eko ligger tätt samman med direktljudet & går därför ENBART att möjligen maskera lite lätt, men ALDRIG bli kvitt.

Själv tycker jag Soundforge är helt okey, men föredrar Wavelab. har väldigt bra stöd för genuin 32-bitars & arbeter nästan helt i realtid!

Om det sen är bäst för dig är helt & hållet en smakfråga :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Släpp tanken med hönshus-looken...

 

Studio... fine... men på inspelning har man annat att hellre lägga mödan och energin på.

 

Direktljudet är det ljud man alltid vill åt.

Diffusljudet är det ljud som betraktas som bi-ljud... akustiken av ett rum mm.

 

Ju närmare mikrofonen befinner sig, ju större volymskillnad mellan direktljudet och diffusljudet.

 

Alltså... du har mycket bättre ljud och bättre kontroll på ljudet om du är närmare med mikrofonen.

 

Ljud ökar i "kvadrat" och vad det innebär är att; halverar du avståndet till mikrofonen så FYRDUBBLAR du volymen till ditt direktljud.

 

 

Se'n finns det en hel uppsjö av mikrofoner. Riktad mikrofon är dyrare... men oftast bättre i film sammanhang. Vad riktad mikrofon gör, är att den koncentrerar sig på direktljudet och fasar ut diffusljudet. Du får alltså lättre med det ljud du vill ha, medans du slipper otäcka rumsklanger mm. (inte helt... men dom blir lägre)

 

En varm och känslig mick är en Röde mikrofon. Kostar lite drygt 1000 kr... och kallas super-karadoid-mikrofon. Mellanmenbran tror jag också man kan kalla det. Ingen riktad mikrofon alltså... men ganska lämplig för sammanhanget och defenetivt prisvärd.

 

Skulle du däremot ha lite mer penning så är Sennheiser att rekommendera. Men folk har sällan för mycket pengar. (Sennheiser är duktig på riktade mikrofoner)

 

De enda mikrofoner som är värda att nämna har XLR anslutning. Vilket alla billigare Mini-DV kameror INTE har. Därför måste någon löda en övergångskabel åt dig eller köpa dyr adapter. Är man lödkunnig så är det inte så väldigt knepigt att få till en övergång.

 

Kravet är självklart att din Mini-DV kamera måste ha microfoningång.

 

 

 

Filter till ljud för att få ett mer "filmiskt" ljud, är bara att glömma.

 

Shit in = Shit out!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...