Jump to content

Köpa HD-Kamera! Tips?

Hampsh

Recommended Posts

Hej alla kameraglada!

Jag tänkte köpa mig en HD kamera för all sorts inspelning, (mest spelfilm). Jag har inte så bra grepp om alla funktioner en kamera bör ha. Men det jag tror jag söker är följande:

Full HD

3CCD

1080p (eller i?)

16:9

Mickingång

Band/hdd whatever

Jag tar mer än gärna emot tips om vilken kamera jag bör köpa och kan tänka mig att dissa någon funktion för att hålla mig runt prisklassen 10 000:- BÄSTA möjliga för dom pengarna, vad säger ni?

Tack på förhand /Hampus

Ok jag förstår nu att det inte går att få 3CCD och 1080p i samma sväng, då sticker priserna iväg nått enormt. Men jag blev även tipsad om Canon HG20 av en polare, han sa att den cmos sensorn va skitbra och den har mickingång och 1080p.

Mickingång är ett måste :/ HV30n verkar intressant men den har ju inte 1080p? är det stor skillnad på 1080i och 1080p? Fått uppfattningen av att folk föredrar band ist hår hdd. Mig spelar det ingen roll för jag backar alltid upp saker och har flera terrabyte ledigt på datorn.

HDC-DX1 och GZ-HD7 var riktigt fina alternativ! Nu undrar jag bara om man ska satsa på 1080p ist för 3CCD eller köra på 3CCD och ta 1080i? va säger ni ? vad blir skillnaden bildmässigt?

• 2 weeks later...
1080p = progressivt material (fångar hela bildrutor)

1080i = sammanflätat material (fångar halva bildrutor och sätter ihop)

Äh..Google is your friend...Zzz

Jo tack jag vet vad "p" och "i" står för, det var inte det jag undrade :) Jag menade bara om man skulle satsa på 3CCD och 1080i ist för CMOS och 1080p. Hur som helst har jag köpt en kamera nu, Canon HG20, och är skitnöjd :) superfin bild!

Bara ett problem.. MTS formatet (som den spelar in i) stöds inte av Adobe Premiere CS3 så därför måste jag konvertera filerna till mp4 eller liknande. Provat några converters men de suger allihop :/ filmerna saknar antingen ljud/bild eller laggar som fan. Inget fel på dator det vet jag. Har nog de rätta codecs också skulle jag tro.. någon som har tips om en bra konverterare eller eventuellt saknade codecs?

Mvh Hampus

http://www.justfuckinggoogleit.com

Edit: Nej, förlåt. Titta först vad internetguden Google säger. Om du inte hittar där så kan du testa Adobes forum. Eller så kanske

någon snäll person här på Voodoo kan hjälpa till (jag är inte snäll).

Alltså jag tror du missförstår mig, självklart använder jag google innan jag skriver ett inlägg, jag är inte född igår. Jag satt många timmar och jag har provat MASSOR av konverterare som jag googlat fram och som rekommenderats av andra, inget har dock funkat hittills. Jag provade ist att köra Vegas Pro som klarar MTS filerna, dock suger det att redigera i så jag renderar via Vegas och nu redigerar i Premiere. Funkar prima! Tack endå för tipset om AVCHD Transcoder. Ska prova det också.. :)

Panasonic HDC-SD100 har mic-ingång och har fått mycket bra lovord. Jag har själv Canon HV-20 men tittar efter full HD-kamera. Då minneskort verkar smidigt står valet mellan Panasonic HDC-SD100 och Canon HF10. Exponeringslåset fungerar i HF10 likadant som i min HV-20 vilket betyder några knapptryckningar för mycket för att det ska vara tillfredsställande. Jag vet inte hur det fungerar på Panasonicen men har den en bättre lösning skulle jag välja den.

• 1 month later...

jag har precis beställt en Panasonic HDC-SD100 och hoppas så klart att den blir bra. Mest familj- och dokumentärfilm med redigering i iMovie, om ingen här kan få mig på bättre tankar! :) Om jag kör i iMovie, kommer jag att ha en märkbar försämring när jag sedan kör upp det redigerade formatet på en 1080 52"-skärm?

vänligt och glatt!