Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har erfarenhet eller vet nåt om att koppla en hårddisk (Citidisk) http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8515215 till kameran. Jag filmar i HDV och i beskrivningen om Citidisk står det att den gör om HDV-signalen till filformatet M2T. Min fråga är om det kan bli nån försämring på filmkvaliten?

Så här står det i info.texten om Citidisk:

"Filma och editera Film från samma Disk!

Citidisk Firwwire tar bort dyrbar tid som tidigare gick åt att överföra filmer från DV tape till hårddisk på dator via Firewire innan redigering på dator

Supportar MOV, MS- DV AVI, Canopus AVI och . DV

Har även stöd för HDV i filformatet .M2T"

Nån som vet nåt?

Posted

Har ingen erfarenhet av Sonyinspelaren, men Citidisk gör vad den ska (och det gör rimligen Sonyn också). Den lagrar exakt samma ettor och nollor som bandet, minus ev dropouts. Ingen kvalitetsförlust alltså - snarare tvärtom. En bra backup.

M2T-formatet gör ingen skillnad för dig som kör PPro. Bara att importera och klippa.

Sen får du väl kolla så dom fungerar med din, var det Canon?

/Max

Posted

Yes. Canon XH A1.

Funderar om det går att köra 25p in på disken där eftersom Canon har nån egen elektronisk variant för just 25p...?

Inte hittar jag nån info om det heller.

Vet du Max nåt om detta?

• 8 months later...
Posted

Hej.

Finns det någon som har en CitiDisk HDV 120GB??

Jag har råkat radera "project" i mappen: DV DISK->Movie-> Media

Kommer inte ihåg vilken typ av fil det var men disken har slutat fungera!!!

Ytterst tacksam om någon skulle vilja skicka filen i ett mail till mig på:

postmaster@kongshoj.se

Ha en bra sommardag.

/Håkan

Posted

Jag har precis spelat in på 25p, med Sony HVR-Z7P, på ett hockeyläger och det blev ypperlig kvalite. CitiDISK kan varmt rekomenderas. Otroligt smidigt att redigera alt. tanka över på en laptop, för att sedan vara klar för mera filmande.

CitiDISK är helt oberoende av format. Den tankar ner vad du än spelar in.

CitiDISK har en väldigt bra funktion som heter Qplay (Quickplay) där du med en knapptryckning kan spela upp senaste tagningen. Är inte den bra så gör man bara en ny tagning direkt och slipper tveka om det behövs eller ej. Väldigt bra funktion.

En annan bra sak, som egentligen är hela vitsen med CitiDISK, är ju att snabbt ha en bra backup. Dock kommer men inte ifrån bandbyte eftersom (åtminstone inte på Sonys HVR-Z7P) kameran "vil ha" band vid inspelningen.

Som jag skrev ovan har jag ställt till det för mig genom att ta bort för många filer när jag skulle tömma CitiDISKen på filmer...

... kanske någon som kan hjälpa mig??

Posted

Linslusen

Du skriver att din Sonys HVR-Z7P vill ha band för att citidisken ska starta.

På min Canon XH-A1 behöver jag jag också ett band MEN BARA om jag vill styra rec/stop direkt från kameran. När jag vill köra "bandlöst" är det bara att trycka på rec direkt på Citidisken så funkar den.

Har du testat det?

Posted

Nej faktiskt inte.

Jag lär inte göra det heller på ett tag...

Följde instruktioner från support på CitiDISKen (San Francisco) och nu har jag formaterat Disken så att den inte hittas varken av kameran eller datorn!!

Otroligt irriterande!!

Stort tack för att du försökte hjälpa mig även om det inte gick. Jag behövde en projektfil i textformat. Det verkar som hela disken har blivit förstörd.

Nu ska jag sova lite så får jag se hur jag ska lösa detta elände imorgon.

God natt.

Posted

Aj aj.

Jag antar att du använt Citidisks programvara Shining utilities för att formatera och flera funktioner. Kanske du ska kontakta de svenska distubitörerna EKAB Distribution AB. Jag har haft lite kontakt med dom när firewirwuttaget på min Citidisken lossnade och de ställde upp och fixade det.