Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gjorde denna kortfilmen som projektarbete i tredje ring. Den är väldigt inspirerad av anslaget till Eternal sunshine of the spotless mind. Gick Natur så hade/har inte läst någon film, mer än en introduktionskurs till rörlig bild A som låg på ~30 timmar. Tyckte det var så kul att hålla på med film att jag fick med mina kompisar på att göra en som projektarbete. Det här är alltså min "första film", så ha det i tanke när ni ser den.

Den är filmad med xl-1. Komprimeringen till youtube har inte gått helt smärtfritt. Är medveten om att det finns vissa rejäla lågvattenmärken i den. Kan tillägga att vi ville ha en dogma-feeling över filmen, så att det inte är någon vidare ljussättning och inget stativ är medvetet (framförallt saknade vi ju kunskap).

Länk:

Posted

Ja, någon dogma feeling finns ju inte här, men filmen var inte kass (Jag har sett sämre :))

Allt verkade för Safe. Film, speciellt dogma handlar om att få till sin egna grej, inte bara storyn (Som för övrigt gick förbi mig totalt).

Av någon anledning gjorde filmen mig illamående, är ganska säker på att det var de grötiga scenerna kombinerat med kameraskakningarna.

Det sista man vill som publik, är att bli instängd. Kom ihåg att försöka ha ett visst "Luftrum" i filmen. Tryck inte upp kameran i kassa vinklar och skaka på.'

Men fortsätt öva så får du nog upp vetskapen och känslan naturligt.

Posted
Ja, någon dogma feeling finns ju inte här, men filmen var inte kass (Jag har sett sämre :))

Allt verkade för Safe. Film, speciellt dogma handlar om att få till sin egna grej, inte bara storyn (Som för övrigt gick förbi mig totalt).

Av någon anledning gjorde filmen mig illamående, är ganska säker på att det var de grötiga scenerna kombinerat med kameraskakningarna.

Det sista man vill som publik, är att bli instängd. Kom ihåg att försöka ha ett visst "Luftrum" i filmen. Tryck inte upp kameran i kassa vinklar och skaka på.'

Men fortsätt öva så får du nog upp vetskapen och känslan naturligt.

Ah! Känns jävligt kul med lite konstruktiv kritik. Har inte fått någon sådan utan mer "den var bra" eller "den var skit".

När vi filmade på bussen kom det mer och mer folk hela tiden, vi hade tänkt ha betydligt mer därifrån men det gick inte. Därför blev vi tvungna att hoppa lite i handlingen. Det är tänkt att huvudpersonen ska till skolan, inte får upp cykellåset, hoppar på en buss och där får en kåt och konstig person syn på honom, gör ett väldigt konstigt närmande. Huvudpersonen stiger av bussen och på väg mot nånstans(?) så dyker den kåte upp igen med sin bil, och på något sjukt sätt övertalar han honom att sätta sig. Sen framgår ju vad som händer. Allt ljud i filmen är pålagt efteråt eftersom vi misslyckades grovt med ljudupptagning vid inspelningen.

Hur menar du med luftrum?

Utveckla gärna hur du menar att den är för safe. Vet inte riktigt vilken bild du menar med kass vinkel och att kameran är upptryckt, men om det är den jag bifogade nu så håller jag inte med, tycker den är rätt skön och lite "mäklarna"-aktig i stilen.

Copy of intressenten4.JPG

Posted

Med Safe så menar jag att det är väldigt According to the books. Vinklarna var väldigt självklara, och när du nämnde dogma så fick jag inte alls att gå ihop.

Filmens scener känns inte väldigt sammanhängande (Kan vara klippningen), detta gör att nästan varje scen känns som en låda (Istället för en sammanhängande händelse). Så varje scen ger känslan av "Jaha nu var det något nytt", och efter ett par sådana här så känns allting ganska jobbigt.

En film med luftrum är sammanhängande, har en bra färgton och är helt enkelt behaglig att se på. Det verkar som om ni förlitat er för mycket på att kameran ska göra det primära, att fånga historian. Kameran är bara ramen som fångar det vi ser- Innehållet måste du själv ta hand om.

(Luftrum var ett idiotiskt ordval)

Fokusera på "Okej, vad kommer att synas i det här klippet?" och "Vad vill jag ska synas i det här klippet?". När ett manus säger "Vi befinner oss i ett hus", då får du tänka ut vad för slags hus du vill ha för att scenen ska bli så effektfull som möjligt.

Posted
Med Safe så menar jag att det är väldigt According to the books. Vinklarna var väldigt självklara, och när du nämnde dogma så fick jag inte alls att gå ihop.

Filmens scener känns inte väldigt sammanhängande (Kan vara klippningen), detta gör att nästan varje scen känns som en låda (Istället för en sammanhängande händelse). Så varje scen ger känslan av "Jaha nu var det något nytt", och efter ett par sådana här så känns allting ganska jobbigt.

En film med luftrum är sammanhängande, har en bra färgton och är helt enkelt behaglig att se på. Det verkar som om ni förlitat er för mycket på att kameran ska göra det primära, att fånga historian. Kameran är bara ramen som fångar det vi ser- Innehållet måste du själv ta hand om.

(Luftrum var ett idiotiskt ordval)

Fokusera på "Okej, vad kommer att synas i det här klippet?" och "Vad vill jag ska synas i det här klippet?". När ett manus säger "Vi befinner oss i ett hus", då får du tänka ut vad för slags hus du vill ha för att scenen ska bli så effektfull som möjligt.

Jag håller med dig i princip allt du säger. Upplever också den här "låda"-känslan, vet dock inte hur man motverkar den, men sånt kommer väl.

• 1 month later...
  • 2 months later...
Posted

vad skaman säga ..jag vet inte riktigt vad dogma är, men jag tycker klippningen kunde skötas bättre. Övergångar är oftast överskattat de behövs inte alltid Cross overs ( tänker på klippet från att han låser cykeln till att han står i buskuren) experimentera istället mer med ljud. skipa gärna med svarta rutor ( tänker på scenen från bussen igen)