Oldman Postad 12 november 2008 Postad 12 november 2008 Hej, Vet inte riktigt om detta är ett exportproblem eller något annat. Jag håller på testar lite olika effekter och upptäckte följande. Klippet är från en Canon HF10 (1080i 25p), projektet PP är inställt efter clipet (såvitt jag kan bedöma). Har lagt på effekten "Auto color" för att få ljusare clip (standarinställningar, dvs jag har inte ändrat i effekten). Exportformat: Windows Media, Preset: HDTV 720p 25 HQ. (obs om "auto color" tas bort som effekt så blir klippet som det ska) Problemet: I PP visas klippet efter renderering utan några märkliga linjer (typ interlace-problem). Se vänsterbild. Efter export och då klippet spelas upp (har provat i VLC och WMP) så visas de märkliga linjerna, se högerbild. Hoppas någon kan förklara vad detta kan bero på, tack på förhand. 0 Citera
Max_H Postad 12 november 2008 Postad 12 november 2008 Är du säker på att det är progressive du har? Det ser definitivt ut som att det är interlace-material. Om allt är progressive, kolla så att din sequence-inställning och din export-inställning faktiskt är satt till progressive och att rutan "Allow interlace processing" är avbockad (dvs inte ikryssad). Har tyvärr inget AVCHD 25P material här, men export med material från 1080 50i från en HF10 fungerade utmärkt (till Wmv 720P). Med och utan Auto Color filtret. /Max 0 Citera
Oldman Postad 12 november 2008 Författare Postad 12 november 2008 Hej Max (tack för input), jag har gått igenom settings (se bilder). Det som är lite märkligt är att jag för exakt samma projekt och clip, med samma export inställningar kan exportera ett klipp utan "auto color" och då fungerar det. Det känns lite som om själva effekten gör om klippet till interlaced. Detta kan även ses just då man lägger på effekten, bilden får direkt "interlaced-problemet" men efter rendering så försvinner det. Har inte kunnat hitta några separata inställningar för effekterna dvs om de ska varai "i" eller "p"? (känns dock som om detta ska styras i project settings.) Hmm, för Canon HF10 går det att välja 1080i eller 576i, jag har 1080i. Då man skapar "New project->New sequence" i PP så finns två AVCHD val 1080i och 1080p, under "i" finns 50i och under "p" finns 25p (se bild). Jag har för projektet valt 1080p -> 25p. Hmmm, ska jag kanske välja 1080i eftersom det är ju kamerans inställning, men å andra sidan, den filmar ju i 25p....vad förvirrad jag blev nu, jag tror dock jag valt rätt. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 12 november 2008 Postad 12 november 2008 Har själv stött på detta problem i PP CS3 där jag flippat en bild med en effekt och efter export blir det interlaced.. Tar jag bort effekten blir det progressivt.. Har inget svar på det, men som du märker själv händer det bara när man använder effekter... Mycket skumt. Något annat som är skumt är att jag också hade filmat några skidåkare som hoppat och gjort trick som detta inträffat på. 0 Citera
Oldman Postad 12 november 2008 Författare Postad 12 november 2008 Ha, där ser man, det är alltså skidåkarnas fel...tack för medhåll, känns alltid bättre att fler stött på samma problem :-) 0 Citera
Max_H Postad 12 november 2008 Postad 12 november 2008 Är faktiskt osäker på mina klipp jag har här, men om jag slänger ner dom i en AVCHD 25P sequence så får jag samma fel som du. Plus att jag får en röd linje längst upp på timeline vilket skulle indikera att det är en 50i fil. Enklast är väl att skapa en 50i sequence och prova där med - det funkar för mig i alla fall. Det är för övrigt Sequencen som styr renderingen (till skillnad från i CS3 där varje projekt bara kunde ha en inställning). /Max 0 Citera
Oldman Postad 12 november 2008 Författare Postad 12 november 2008 Det här var intressant, provade att köra 25p klippet i ett 50i projekt, för det det första så får jag ingen röd linje och kan alltså spela upp m2ts filerna utan rendering (visst lite hack blir det men det funkar) och för det andra...jag får återkomma med mer detaljer. Först en fråga, hur kan man fastställa om ett (oredigerat) klipp är interlaced eller progressive, säkert en dum fråga... 0 Citera
Rogge Postad 12 november 2008 Postad 12 november 2008 Först en fråga, hur kan man fastställa om ett (oredigerat) klipp är interlaced eller progressive, säkert en dum fråga... 1. Klicka på klippet 2. Gå till Window > Metadata Under alternativet File hittar du Dynamic Media och en bit längre ner hittar du Video Field Order där du kan se vad ditt klipp är, Lower Field, Upper Field eller Progressive. 0 Citera
Oldman Postad 12 november 2008 Författare Postad 12 november 2008 Först och främst, om man enligt Rogge kollar i metadatat på m2ts klipp från min Canon HF10 så finner man att 25p inte är progressive utan har "Video Field Order" "Upper"...hmmm Nu kanske jag är ute och cyklar men efter att ha testad en del så verkar det inte bättre än att PP inte förstår att det är progressive. Provade följande med ett 25p klipp från HF10: Test 1: 1. CS4 nytt projekt -> AVCHD 1080p25 2. Lägg m2ts klippet i timelinen 3. Lägg på effekten (filtret) "auto color" 4. Exportera (enligt settings i tidigare bilder) Resultat: Kraftiga interlace-störningar vid uppspelning Test 2: 1. CS4 nytt projekt -> AVCHD 1080i (50i) 2. Lägg m2ts klippet i timelinen 3. Lägg på effekten (filtret) "auto color" 4. Exportera (enligt settings i tidigare bilder) Resultat: Inga interlace-störningar vid uppspelning Test 3: Samma som test 1 fast med tilläget "Always deinterlace" (Högerklicka på klippet -> Field option -> Always deinterlace -> ok) Resultat: Inga interlace-störningar vid uppspelning SLUTSATS: Varför detta blir så tydligt just då man använder "auto-color" (har inte testat andra effekter) förstår jag inte, men om jag får gissa så blir det en "format-krock" mellan i och p. Det verkar som om PP inte känner att HF10:ans 25p är progressive. Jag tror att svaret ligger någonstans i att klippet sparas i någon sort interlaced format (1080i), det finns några trådar kring detta typ http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1548706 även om detta just handlar om 24p/30p. Det känns ju inte helt logisk att välja project settings som inte är det man i kameran valt. Jag kan inte detaljerna så om det är någon som förstår varför allt detta blir som det blir, så får ni gärna förklara. 0 Citera
Oldman Postad 14 november 2008 Författare Postad 14 november 2008 Det här verkar inte vara ett så omtalat problem...har nu sökt mig galen i olika forum...vilket får mig att undra om jag kanske misstar mig totalt. Är det någon som skulle kunna bekräfta att de också i PP har "Video Field Order"->"Upper" för en m2ts klipp filmad i 1080i / 25p (Canon HF10). Om det nu verkligen är så, hur tror ni en frame lagras. Är det en hel frame i det övre fältet bara eller används både det undre och det övre fältet och i så fall på vilket sätt? Jag ringde Canon idag, men supportkillen jag pratade med hade noll koll så han skickade ärendet vidare, så det lär säkert dröja innan jag får svar därifrån. Skulle verkligen uppskatta input av er som har koll i både redigering och filmteknik. 0 Citera
Oldman Postad 16 november 2008 Författare Postad 16 november 2008 Efter att ha läst på lite så har jag nog själv svaret. AVCHD kameror (mfl) använder sig av PSF (= Progressive segmented frame) vid inspelning. Det är en sort av progressive inspelning men som lagras i en interlaced ström. Det är därför tex 1080i och 25p kan väljas i kameran samtidigt. 25 frames/sek...men man kan lite enklare tänka...25 halva frames/sek x 2 (halva=jämna resp ojämna linjer) Då PSF används så finns det två frames för varje ögonblick, det är alltså inte en hel frame, och till skillnad från interlaced så är det alltså ingen tidsskillnad mellan de två fälten. Bilderna är uppdelade, precis som i interlaced, i jämna och ojämna linjer. Detta beskrivs bra på http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_segmented_Frame . Detta måste ju onekligen ställa till det då man redigerar ett klipp OCH speciellt då man lägger på effekter/filters. Jag menar, om du har en 1080p25 sekvens och lägger ett PSF klipp i timelinen (vilket är fullt logiskt eftersom man köpt kameran i vetskap om att den spelar in i 25p) så har ju det klippet två fält (upper/lower). Om man sedan lägger på en effekt så blir det knas, jag tror att effekten i sig bara tar hänsyn till ett av fälten (men exakt hur vet jag inte). Kontentan är, tror jag, att alla AVCHD progressive klipp (obs, finns nog enstaka kameror som spelar in i äkta progressive, så se upp) ska redigeras i en interlaced sekvens. Jag tror det är klokt att starta en ny tråd [ PSF (Progressive segmented frame) i CS4 ] kring just detta, denna tråd är rubrikmässigt lite svår att härleda till denna fråga. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.