Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska köpa en kamera som skall användas för "filmiskt" bruk. Som jag har fattat det, är det en hv30 jag ska skaffa, i den prisklassen då.

Men finns det fler kameror jag bör kolla på, så länge de håller sig i samma prisklass?

Är det något tillbehör jag bör köpa med?

Och sen något ställe som ni kan rekomendera att köpa kameran på? internet butik, om det inte mot förmodan skulle finnas att köpa bättre någonstans i Malmö.

Postad

Oops, det låter som du tror att HV30 är en heldigital kamera, men den lagrar faktiskt filmen på band, 60min st, vet inte ens om det följer med något band, de är inte så dyra i alla fall, köper du i affär han du säkert förhandla dig till ett 10-pack. Om du inte gillar band, så satsa på Canon HF100 med minneskort på max 32GB (eller HF10 som har 16GB inbyggt minne dessutom). Läs själv mer på cyberphoto eller prisjakt.

Postad

"StenR: Oops, det låter som du tror att HV30 är en heldigital kamera, men den lagrar faktiskt filmen på band, 60min st, vet inte ens om det följer med något band, de är inte så dyra i alla fall, köper du i affär han du säkert förhandla dig till ett 10-pack. Om du inte gillar band, så satsa på Canon HF100 med minneskort på max 32GB (eller HF10 som har 16GB inbyggt minne dessutom). Läs själv mer på cyberphoto eller prisjakt."

"Team_fagott: Dv band. Bästa och smidigaste formatet fortfarande. "

Okej, men hur blir det om man ska lägga in det man filmat på en dator, när det är inspelat på band? Är det som "vanligt" med usb?

Kan man återanvända banden? Alltså spela över?

Och vilka band är de bättre, något speciellt märke man skall köpa, eller akta sig för?

Postad
"StenR: Oops, det låter som du tror att HV30 är en heldigital kamera, men den lagrar faktiskt filmen på band, 60min st, vet inte ens om det följer med något band, de är inte så dyra i alla fall, köper du i affär han du säkert förhandla dig till ett 10-pack. Om du inte gillar band, så satsa på Canon HF100 med minneskort på max 32GB (eller HF10 som har 16GB inbyggt minne dessutom). Läs själv mer på cyberphoto eller prisjakt."

"Team_fagott: Dv band. Bästa och smidigaste formatet fortfarande. "

Okej, men hur blir det om man ska lägga in det man filmat på en dator, när det är inspelat på band? Är det som "vanligt" med usb?

Kan man återanvända banden? Alltså spela över?

Och vilka band är de bättre, något speciellt märke man skall köpa, eller akta sig för?

firewire uttag, inte usb. Har du inte det i datorn kostar ett PCI-firewire en hundring eller två. Du spelar in i realtid i datorn. Så ett 60min band tar 60 minuter exakt att överföra. Det är väll kanske en av nackdelarna med band.

Ja banden kan du spela över, inte för många gånger då kvaliten kan försämras. Köp märkes DV-band så brukar det bli bra. kostar 30-40 kr st. Lär finnas band specialanpassade för HD-video, men vet inte iktigt poängen med dem. Det finns ingen annan kamera för 8000 kr i den klassen. Garanterat. hv30 är smått fantastik.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...