Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det jag vill göra är att använda camcorders i flerkamera-produktion-sammanhang både för inspelning och vid live-sändningar. Kamrorna kopplas till broadcast-utrustning för live-editing. De sorters kameror jag har kollat mest på är HDV-kameror från halvproffs till proffs (ej system/industri-kameror - för dyrt :OO).

Min undran och fråga är hur dessa kameror i dess prisklass och i proffsbruk förhåller sig till de flesta dv-eller minidv kameror för hemmabruk (vanlig videokamera), då detta gäller standby-funktionen eller viloläge då kamerorna är i REC-läge när ingen inspelning pågår. Om jag jämför med min minidv så stänger den av sig eller går ner i viloläge när den bara är påslagen vare sig i playback eller i REC-läge cirka 5 minuter efter det att ingen upp-eller inspelning har pågått. Har alla eller vissa halvproffs eller proffs förmågan att stänga av sparläges-funktionen respektive saknar denna funktion :q

Nästa fråga är: Går det att använda en camcorder (halvproffs/proffs) utan att behöva spela in på band (i kameran) utan bara förmedlar ljud och bild till live-editing via S-kabel och andra utgångar :q Med tanke på att ibland kanske inspelningsbandet i kameran (90 minuter) inte räcker till. Bevakar man något som pågår i mer än 90 minuter live så tar det stopp efter 90 om man är beroende av bandet.

Det jag är ute efter är obegränsad vidarebeodring av ljud och bild från kamera till redigeringsutrustning utan avbrott...

Eller känner kameran av om man använder S-kabel, länk eller liknande och kan operera utan band :q

Tacksam för förslag och synpunkter och på hur löningar kan se ut...

Tack på förhand!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...