Jump to content

matthe81

Members
  • Content Count

    18
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. Jag vet att trådlösa mikrofonsystem brukar vara dyra vid inköp, som t.ex. Sony eller Sennheiser och dessa håller hög kvalitet... typ 20.000 och uppåt Har länge sökt efter billigare alternativ och äntligen har jag förmodligen hittat ett som kanske kan vara ett alternativ. Nu är kanske kvaliteten inte likvärdig som de två övriga men förmodligen acceptabla eller tillräckligt om man jämför med prisklassen... Behringer ULTRALINK UL2000B Behringer ULTRALINK UL2000M Med båda versionerna följer det med en mikrofon - ett headset till UL2000B och en handmic till UL2000M. Här kan man använda
  2. Hittade på youtube ett användartest gjort utav RickVanMan, även om man kanske inte hör zoom h2:s orginalkvalitet så hör man ju hur den funkar vid de olika mic-inställningarna... Ljudet är väldigt bra för det. För övrigt tycker jag att Rick har väldigt bra och roliga idélösningar på sina grejer.;)
  3. WOW! :birp Jag har då aldrig sett på maken... Den verkar ju helt fantastisk http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/ Jag blir gött sugen på att införskaffa denna lilla manick :e Tål att tänkas på... Röde M3 kan drivas med fantom-matning eller med 9-volts batteri. Inställningar för låg-och högpass-filter finns. Även reglage för att justera känsligheten finns mellan 0/-10/-20 db. Hur skulle zoom funka med M3 då M3 måste ha en egen strömkälla...?
  4. Hej, Jag har en fundering angående om ljudfornatet wma... Jag har tänkt att inföskaffa en diktafon, dock ingen dyr historia men kan tänka mig t.ex. OLYMPUS DIKTAFON/FICKMINNE VN-5500PC (512MB) Jag vill koppla den till min Röde M3-mic. XLR-3,5 miniplug har jag. Användningsområden är vid berättarteknik framför kameran i rörliga miljöer eller där trådbundet till kamera är olämpligt på grund av distans. Någon budget att köra trådlöst med sändare är inte tänkbart idagsläget. Finns det någon tidsförskjutning vad gäller musik/tal när man synkar ihop ljud från kameran med dv/avi-kvalitet och
  5. Själv har jag kommit fram till att Canon XH G1 är den kamera/märke som klarar live-ändamål och med någotlunda budget, portabel och användarvänlighet jämfört med de större studio/systemkamrorna vad gäller främst storlek och prisklass. Jag har kollat flera olika märken och upplever att det är bara Canons XH G1 genom dess broschyrer och användarguide att den är den minsta varianten i den prisklassen som klarar live-ändamål som jag är ute efter... Är det någon som kan svara på om G1 klarar att användas i live-bruk-situationer där man inte behöver beskymra sig om dvbandets inspelningskapacitet n
  6. Det jag vill göra är att använda camcorders i flerkamera-produktion-sammanhang både för inspelning och vid live-sändningar. Kamrorna kopplas till broadcast-utrustning för live-editing. De sorters kameror jag har kollat mest på är HDV-kameror från halvproffs till proffs (ej system/industri-kameror - för dyrt :OO). Min undran och fråga är hur dessa kameror i dess prisklass och i proffsbruk förhåller sig till de flesta dv-eller minidv kameror för hemmabruk (vanlig videokamera), då detta gäller standby-funktionen eller viloläge då kamerorna är i REC-läge när ingen inspelning pågår. Om jag jämfö
  7. Jag tackar för era omtankar Christian van Caine och 16kolon9, hyggligt av er. :) Visst har jag tankt att plita lite text nån gång men upplever iband att det är ännu svårare... en del av det finns redan skrivna i olika politiska tidskrifter och i bland vanlig dagspress. Och visst ibland försöker jag blogga men det går sådär känner jag :l Med tanke på allt som har skrivits hittills och det som hörts i media så är det ganska svårt att få uppmärksamhet generellt sett och speciellt att göra det i skrift. Har därför en ide att göra det på ett nytt och anorlunda sett... Jag vet dessvärre att ensam
  8. Din undran är befogad... jovisst är det bättre att man har nån som har intresse och kunskap och även utrustning. Men själv sitter jag i en situation ända sen småskolan, har svårt att få kontakt med andra på grund av otillgänglighet, får ofta stå vid sidan och titta på. Har svårt att få riktigt arbete trots försök och hjälp av AMS. På detta sätt har mitt sociala liv inte kunnat utvecklas som andra som jag känner det. :o Om jag ska säga som så att jag har ingen stadig bekantskapskrets och känner mig givetvis många gånger deprimerad over det. Visst jag har försökt att åka ner till stan för att
  9. Säg, hur är det med hållbarheten vad gäller väta och fukt vad gäller både för NT3 och NTG-2? Kan man använda mikrofonerna när det regnar eller duggregnar osv? Bara en tanke ifall om man är ute en molnig dag och plötsligt sedan kommer det regn... Kan man på ett bra och smidigt sätt skydda mikrofonen trots under användning?
  10. Nån ordentlig budget finns inte men kan mycket väl tänka mig en hyfsad mic som håller länge med tanke på vad NTG-2 kostar och även om denna är en riktad mic kan den användas till olika saker. Vill känna att man får valuta för pengarna... Tanken är att använda min utrustning såsom kamera och mic osv men den som får skjöta det är en annan då jag själv är själva huvudpersonen (vill dock inte framstå som egoist :e) Men jag har varit med om situationer i livet som vissa andra har svårt att förstå eller ta till sig kritiken när man försöker påpeka något som inte funkar. Speciellt om man är rullstols
  11. I livlig miljö vill jag ha väldigt lite bakgrundsljud men inte helt ljudlöst då försvinner "återberättaringivelsen" och det känns livlöst för den som tittar. Me jag vill inte att bakgrundsljud ska störa huvudobjekt som ska höras tydligt. Syftet är i dokumär-sammanhang där kameran följer huvudperson i olika sammanhang och vid reser bland annat med allmäna kommunikationsmedel. Det ska vara möjligt för den som skjöter kameran att hålla diskussion/ställa frågor med huvudpersonen ifråga under pågående filmning. Jag har en Panasonic NV-GS11 där den inbyggda micen är rätt bra men kan i bland ta up
  12. Hittade "Azden WMS-PRO VHF Wireless System" Lågpris variant av sändare-och mottagare för mikrofoner, hörlurar och annat osv. Men frågan är: finns de att inhandla i Sverige? Och/eller ligger frekvenserna inom fel frekvensområde för att ens få användas i Sverige? Reception Frequency: F1 - 169.445MHz, F2 - 170.245MHz http://www.videodirect.com/accessories/azden/wmspro.html http://www.videodirect.com/accessories/azden/headsets.html Ett smakprov av WMS-PRO:
  13. Röde NTG-2 vs NT3 Har tänkt att införskaffa någon av dessa... Har läst en del positiva och negativa aspekter av Rödes båda NTG-2 och NT3 mikrofoner. Min uppfattning efter många trådar lästa att NT3 återger klart och tydligt men kanske något platt ljud men som är något rakare jämfört med NTG-2. Medans NTG-2 tar upp lite mer kringljud samt bättre att använda vid dokumäntärfilmande och vid intervju-ändamål. NTG-2 tar också upp ljud bättre området strax bakom kameran än NT3 men båda håller mycket god kvalitet vad gäller ljudupptagning från ljudkällan i stort. I dagsläget lutar det lite åt NTG-2
  14. Det finns massvis med små radiosändare som man sätter mellan t.ex. musikenheten och bilens radio och på så vis få musiken i bilens högtalare men har dock inte hittat lika små radiomottagare med god resultat. En del ger en ljudkvalitet precis som när man lyssnar på ett radioprogram med brus och knaster. Har sett i nån tråd i forumet att man har testat detta för att skapa "trådlösa micar". Jag sökte efter bland annat bluetooth och fann både sändare-och mottagardel som förmodligen kan tjäna som sändardel och mottagardel för att sända ljud från trådbunden mic - dock är räckvidden inte så lång m
  15. Efter en stund av googlande så hittade jag åtminstone en svensk butik där de säljer liknande små ljudmonitorer eller minimixers. Men tyckar fortfarande att priset är lite högt. Men det kanske man får betala om man vill ha ett bra resultat ut vidare till videokamera... Direktlänk (www.ljusljudmusik.se)
×
×
  • Create New...