Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har du svårt att panorera mjukt? Kanske har du inte rätta handlaget eller så har du inte råd med ett Sachtler- eller Vinten-stativ med oljedämp?

Här är lösningen som kostar under 30 öre :)

Postad

I dagarna har jag själv provat, trots att jag har ett riktigt filmstativ med tillhörande oljedämpat huvud. Slutsatens är att det blir duktigt mjukt utan det vanliga knyckandet när jag blir darrhänt eller kommer i en bänglig vinkel. Stod bl a på utsikten ovanför Slussen och panorerade hela Stockholm i ett enda svep. En av fördelarna är att man kan låsa huvudet i horisontalläge och sedan behöver man inte ens titta i kameran medan man håller snodden i spänning hela vägen. Bekvämt och riktigt stadigt i ett.

Postad
I dagarna har jag själv provat, trots att jag har ett riktigt filmstativ med tillhörande oljedämpat huvud. Slutsatens är att det blir duktigt mjukt utan det vanliga knyckandet när jag blir darrhänt eller kommer i en bänglig vinkel. Stod bl a på utsikten ovanför Slussen och panorerade hela Stockholm i ett enda svep. En av fördelarna är att man kan låsa huvudet i horisontalläge och sedan behöver man inte ens titta i kameran medan man håller snodden i spänning hela vägen. Bekvämt och riktigt stadigt i ett.

Tips på ett billigt stativ som kan hantera en 4kg's kamera?

Postad

Att hålla upp en fyrakiloskamera klarar alla stativ. Även de du köper för 129:- på Jula.

Att få det riktigt bastant stadigt, utan rackel och annat svaj, behöver du ett dyrare stativ för. Själva huvudet, som alltså sitter på stativet och manövrerar kameran i två dimensioner är en konstruktion med tvingskruvar som gör att man kan låsa och öppna rörelsen i huvudets två leder. Ett stillbilds-kamerastativ verkar direkt, dvs att när man öppnat så är det öppet tjofadderittan. Filmar du då samtidigt så rycker och hoppar kameran precis som din, helt normala, darriga hand. Plus kamerans vikt och balans vill säga. Ser kort sagt för d*vligt ut.

Video- eller filmhuvuden däremot bromsas av en viskös koppling vilket motverkar hastiga rörelser. Ju dyrare huvud, ju mjukare rörelser. (Finns grader i helvetet här med men jag tror att alla med den minsta erfarenhet håller med mig till fullo).

Sen tillkommer att större kameror ofta har sin viktpunkt över större yta(!) vilket ger att billiga små skruttstativs ben knappt kommer ut i ytterpunkterna av kamerans vikt. Tipprisk med andra ord.

Ser just att för 9,500:- oprutat får man ett Millerstativ (på hjul?) på Blocket. Köpläge för den som har råd då ett liknande, nytt, Manfrotto ligger i samma prisklass.

http://www.blocket.se/vi/17855972.htm?ca=11_s

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...